Vele gebedsdiensten zondag

De Week van Gebed voor Eenheid van de Christenen begint. Op diverse plaatsen wordt zondag een gezamenlijke gebedsdienst gehouden. De landelijke viering vindt plaats om vijf uur ’s middags in de Nieuwe Kerk te Utrecht.

De Week van Gebed staat dit jaar voor de 101ste keer op het programma. In Utrecht is de traditie gegroeid dat de Raad van Kerken in Nederland de landelijke viering meeviert in één van de lokale Utrechtse kerken. De viering vindt plaats in de Nieuwe Kerk, Bollenhofsestraat 138. Deze wijkgemeente van de protestantse gemeente heeft een evangelisch karakter. Dat komt goed uit, nu de Raad van Kerken vergaand samenwerkt met de Evangelische Alliantie.

Voor de liturgie is gebruik gemaakt van het materiaal uit Korea. Veel plaatselijke kerken putten uit dit materiaal. De brochures zijn al anderhalve week uitverkocht bij de landelijke Raad. En ook het aantal kaarten is compleet over de toonbank gegaan. De hits op de website liggen zestig procent hoger dan vorig jaar. De Koreaanse elementen keren onder meer terug in het gebruik van een gong. En ook het thema uit Ezechiël ‘In mijn hand zullen ze één worden’ is aangedragen door de Koreanen.

Ds. Carol van Wieren gaat voor in de kerkdienst in Utrecht. Medewerking wordt verder verleend door mgr. Jan van Burgsteden, hulpbisschop uit Haarlem, ds. Arenda Haasnoot, vice-voorzitter van de synode van de Protestantse Kerk, pastor Rudolf Scheltinga van de Oud-Katholieke Kerk en pastor Elise Woertman, rooms-katholiek studentpastor uit Leiden en één van de ambassadeurs van de Raad van Kerken. Ds. Gert Landman, voorzitter van de werkgroep Vieren van de Raad van Kerken, heeft een belangrijke rol gespeeld bij de voorbereiding van de liturgie. In de dienst kom een symboliek naar voren met hout, verwijzend naar het thema uit Ezechiël. De stokken symboliseren de twaalf stammen en de gescheidenheid. Arie Noordermeer, secretaris van de stedelijke raad in Utrecht en ds. Klaas van der Kamp, secretaris van de landelijke Raad, zullen de stokken samenknopen in de dienst tot een symbolisch kruis.

De Week van Gebed is een jaarlijks hoogtepunt van de oecumenische vieringen in Nederland. Christenen van vele denominaties vinden elkaar in het gezamenlijk gebed. Want gezien door de ogen van de Vader verdampen vele verschillen die christenen vanuit een eigen cultuur zijn gaan koesteren.

De Week van Gebed voor Eenheid van de Christenen begint officieel zondag. Op zaterdag zijn er al plaatsen waar men onder leiding van de Evangelische Alliantie het gebedswerk opstart. De Week van Gebed duurt tot en met 25 januari 2009.

Fotobijschriften:
Boven ds. Carol van Wieren, die de meditatie zondag in Utrecht verzorgt;
Onder: de Nieuwe Kerk vanuit de kansel gezien.