Ervaringen van oecumene

Taizé, Sibiu. Het zijn toch vaak ervaringen die motiveren voor de oecumene. Elise Woertman is studentenpastor in Leiden en ambassadeur voor de oecumene stelt zich voor.

Sinds een paar maanden ben ik bij de Raad van Kerken betrokken als jongerenambassadeur vanuit de Rooms-katholieke kerk. Ik heb theologie aan de KTU en Roemeense Taal en Cultuur gestudeerd aan de UvA eb ben nu werkzaam als studentenpastor voor de studentenparochie St. Catahrina van Alexandrie, met name in Leiden.

Vorig jaar ben ik als steward betrokken geweest bij de derde oecumenische Europese assemblee in Sibiu, en dat was een hele mooie en positieve ervaring. Om samen met jongeren uit zoveel verschillende landen en achtergronden voor 10 dagen heel intensief samen te leven, te werken op de Assemblee en alles wat daarbij komt kijken. Sinds een heel aantal ga ik ook regelmatig naar Taizé en ben ook betrokken geweest bij Taizé-activiteiten in Utrrecht.

Voor mij is oecumene in de eerste plaats het gezamenlijk zoeken naar wie God voor ons is en wil zijn, en hoe we daar steeds nieuwe vorm en woorden aan kunnen geven, vanuit de overtuiging dat er veel meer is dat ons bindt dan dat ons scheidt.