‘Begin aan einde machtspolitiek’

De Advent/Kerst-boodschap van Kerk en Vrede benoemt het massale geweld zoals dit doorgaat in de wereld: het afslachten van weerloze mensen op de vele slagvelden. ‘Zichtbaar in de vermoorde Israëli’s, gebombardeerde Gazanen en in de vastgelopen oorlog in Oekraïne, de vergeten burgeroorlog in Soedan, en de strijd in andere landen zoals Jemen, Congo, Myanmar, Somalië, Syrië, Ethiopië en Afghanistan.’

‘Tegelijk is het advent, voorbereiding op het lichtfeest van Kerst. Geen knus feestje, maar viering van de omkering die in gang gezet is: “Gods Woord wil deze wereld omgekeerd!” Dat is wat het meisje Maria zong in haar lied, nadat ze de verbijsterende boodschap ontvangen heeft dat in haar een nieuw begin gemaakt zal worden: het einde van alle machtspolitiek. In dat licht bezien wij de wereld,’ schrijft voorzitter Henk Baars in de brief.

Vredeslied van de maand

In het nieuwe jaar bestaat Kerk en Vrede – op 8 oktober – 100 jaar. En dat gaat niet onopgemerkt voorbij. Vanaf januari verschijnt op de website van Kerk en Vrede maandelijks het Vredeslied van de maand. Het lied wordt genoemd met verwijzing naar de nummers in de liedbundels ‘Liedboek. Zingen en bidden in huis en kerk’ en ‘Gezangen voor Liturgie’. Op de website is daarbij een korte toelichting op het lied te lezen en is er een filmpje bij het lied. Alle kerken worden uitgenodigd om het Vredeslied van de maand een plaats te geven in vieringen, bijeenkomsten en andere activiteiten.

Kerk en Vrede

Kerk en Vrede wil het expertise- en communicatiecentrum van de pacifistische traditie in Nederland zijn. Daarbij richt ze zich primair op de kerken en via de kerken op de gehele samenleving. Kerk en Vrede heeft als visie dat de vredesthematiek de kerken overstijgt én dat de kerken er volop aan bij horen te dragen. Oorlog en geweld zijn in die visie geen middelen om conflicten op te lossen.