24 februari: Nationaal gebed voor vrede in Oekraïne

Op 24 februari 2023, een jaar sinds het begin van de Russische invasie in Oekraïne, vinden er op veel plaatsen in ons land manifestaties plaats tegen de oorlog in Oekraïne. In verschillende kerken verspreid over het land wordt gebeden voor vrede. In de Domkerk in Utrecht houdt de Protestantse Kerk in samenwerking met de Raad van Kerken een gebedsmoment voor vrede in Oekraïne. Het verzoek om deze religieuze bijeenkomst te houden kwam van de Oekraïense ambassade in Nederland. Na de bijeenkomst, die om 9.15 uur. begint, start om 10.00 uur vanaf het Domplein de Walk of Hope naar de Jaarbeurs.

Het gebed in de Domkerk zal in het teken staan van het ontsteken van het licht in de duisternis en het levend houden van de hoop. KRO-NCRV verzorgen in samenwerking met de EO deze live uitzending. Voorgangers zijn dr. René de Reuver, scriba van de Protestantse Kerk, pastoor Mykola Butsiak van de Grieks-katholieke parochie in Utrecht en ds. Sonja van der Meulen, predikante van de doopsgezinde gemeente in Leiden en de doopsgezinde vertegenwoordiger in de Raad van Kerken. Oekraïners in Nederland zullen medewerking verlenen. De muzikale begeleiding wordt onder andere verzorgd door Veronika Morska, een jonge Oekraïense zangeres.

De bijeenkomst in de Dom in Utrecht is vrij toegankelijk. Vanwege de televisie-uitzending is het raadzaam om uiterlijk 8.45 uur aanwezig te zijn.

Andere gebedsdiensten

Ook in andere kerken wordt op 24 februari gebeden voor Oekraïne. In de St-Aloysiuskerk, aan de Adriaen van Ostadelaan 4 in Utrecht, houdt de Oekraïense Grieks-katholieke parochie om 19.00 uur een wake waarin de mensen herdacht worden die het slachtoffer geworden zijn van de Russische invasie.

In de orthodoxe parochies van Amsterdam en Rotterdam wordt gebeden voor vrede in Oekraïne. De kerk van de H. Nicolaas van Myra, Lijnsbaansgracht 47-48 in Amsterdam zal de hele dag open zijn. In de Oekraïens-orthodoxe parochie aan de Heer Vrankestraat 51 is er om 19.00 uur een gebedsviering.

Ook de R.-K. Kerk in Maarsen is open van 15:00 tot 20:00 uur. Iedereen is welkom en uitgenodigd. Het adres is: R.K. Verrijzenisgemeenschap, Reigerskamp 611 te Maarssenbroek.

De Raad van Kerken in Nederland roept, in navolging van de kerkleiders van Oekraïne, lokale parochies, gemeentes en geloofsgemeenschappen op om in het weekend van 25 en 26 februari in het bijzonder te bidden voor vrede in Oekraïne en zo mogelijk daarbij ook Oekraïense vluchtelingen te betrekken.

De Rooms-katholieke bisdommen in Nederland nemen deel aan de Eucharistische ketting die de komende weken door Europa zal gaan om te bidden voor vrede voor Oekraïne. Daartoe zal er in de Sint Catharinakathedraal te Utrecht op 17 maart een eucharistieviering zijn met aansluitend stil gebed bij de aanbidding van het Heilig Sacrament, aanvang 19.00 uur. Tijdens deze viering zullen ook Oekraïners zingen en zal de priester van de Oekraïens katholieke kerk in ons land deelnemen.