Paus en aartsbisschop bezoeken Zuid-Soedan

April 2019 brachten Zuid-Soedanese kerkleiders samen met politieke leiders een bezoek aan het Vaticaan, onderdeel van het interkerkelijke Actie Plan voor Vrede van de Raad van Kerken in Zuid-Soedan. Het werd was een belangrijk hoogtepunt van het highlevel interkerkelijke diplomatieke werk voor het vredesproces in Zuid-Soedan. De omstandigheden staan nu toe om met een bezoek verder bij te dragen aan dit proces.

Een bezoek van de paus aan Zuid-Soedan stond al langer op de agenda, maar kon vanwege de burgeroorlog niet eerder plaatsvinden. Het bezoek kan nu doorgaan; van 5 tot en met 7 juli reizen paus Franciscus, Aartsbisschop van Canterbury Justin Welby en de moderator van de Church of Scotland, Jim Wallace door Zuid-Soedan. Met het thema ‘I pray that all may be one’ zetten zij voort wat in 2019 begon.

Voor de mensen in Zuid-Soedan is het een betekenisvol bezoek om de dialoog tussen partijen in stand te houden en hoop te brengen dat een betere toekomst mogelijk is. Juist in de huidige crisis in het land: impasse rond een nationaal vredesakkoord, conflicten op veel plekken in het land en immens hoge noden voor de bevolking als gevolg.