Hulp door
Leger des Heils

Ook het Leger zet zich in voor het welzijn van vluchtelingen uit Oekraïne. Zo vierde bijvoorbeeld het Korps Gorinchem Pasen met de Oekraïners. In de meeste wekelijke bidstonden en tijdens de kerkdiensten wordt er gebeden voor vrede en oecumene.

In Zeist sluit het Leger des Heils aan bij de acties van de plaatselijke Raad van Kerken. Er worden gebedsmomenten geïnitieerd en elke week krijgen Poetin and Zelensky een brief van hen.

Ruim duizend Oekraïense vluchtelingen in Amsterdam vierden op 25 april het orthodoxe Paasfeest. Medewerkers en vrijwilligers van Leger des Heils Amsterdam waren aanwezig met de soepbus om mensen te voorzien van soep en er werden ook zo’n 1.000 chocolade paashazen uitgedeeld.

In Rotterdam hebben tientallen Oekraïense vluchtelingen een tijdelijke thuishaven gevonden op cruiseschepen. Een deel van deze groep is doof; zij zijn met opzet bij elkaar gebracht op een van de boten, zodat ze met elkaar kunnen communiceren. Het Leger des Heils begeleidt de mensen op de boot. Die support bestaat uit medische hulp, het helpen met allerlei praktische zaken, spelletjes doen met de kinderen. En ook wel het geven van psychische steun.