RK Kerk vertrouwt Rusland en Oekraïne toe aan Maria

Vrijdagmiddag 25 maart zal paus Franciscus Rusland en Oekraïne toewijden aan Heilige Maagd Maria. De toewijding vindt plaats in de Sint-Pietersbasiliek te Rome. Met de toewijding plaatst de paus Rusland en Oekraïne onder de bescherming van Maria. De toewijding vindt plaats door het uitspreken van een gebed, ook ‘akte van toewijding’ genoemd.

Niet alleen paus Franciscus zelf zal het gebed uitspreken, maar op zijn verzoek wordt het gebed ook uitgesproken door bisschoppen wereldwijd. De tekst hiervoor is deze week aan alle bisschoppen over de hele wereld gestuurd. De paus vraagt het gebed van bisschoppen, priesters, religieuzen en gelovigen ‘zodat het heilige volk van God een smeekbede, vanuit het hart en in koor, tot Maria, onze Moeder, kan richten.’

Met het gebed oftewel de akte van toewijding beantwoordt de paus aan talrijke verzoeken die hij heeft gekregen om op een bijzondere manier de twee landen aan de Heilige Maagd Maria toe te vertrouwen.

Ook in Nederlandse bisdommen zal de akte van toewijding plaatsvinden. Kardinaal Eijk, aartsbisschop van Utrecht, zal deze uitspreken op vrijdag 25 maart tijdens een eucharistieviering om 19.00 uur in de St. Catharinakathedraal. Bisschop Van den Hende, bisschop van Rotterdam en voorzitter van de bisschoppenconferentie, zal de akte van toewijding uitspreken tijdens een gebedsviering om 17.00 uur in de St. Jacobus de Meerdere kerk in Den Haag, in aanwezigheid van de afgevaardigde van de Apostolische nuntiatuur.