Conservator internationale kerken aangesteld

Samen Kerk in Nederland (SKIN) en Museum Catharijneconvent zijn vanaf 2021 een duurzame samenwerking aangegaan, om het erfgoed van internationale kerkgemeenschappen en migrantenkerken in Nederland zichtbaar te maken voor een groot publiek. Daartoe wordt op initiatief van beide organisaties SKIN-medewerker Madelon Grant voor de komende jaren als (parttime) conservator internationale kerken aangesteld.

Doel van deze samenwerking is om samen de diversiteit en de invloed van migratie op het Nederlands christendom meer zichtbaar te maken in het museum. Lees hier meer.

​Projecten

De invloed van migratie op het christendom krijgt een prominente rol in de vaste collectieopstelling, maar er worden ook tijdelijke presentaties gemaakt. Er wordt gewerkt aan een tentoonstelling over Gospel en geschiedenis daarvan die terugvoert naar het slavernijverleden. Ook staat er een focuspresentatie op de planning rond de Piring Natzar; de offerschaal die een belangrijke rol speelt binnen de traditie van Molukse kerken in Nederland. Bovendien hopen SKIN en Museum Catharijneconvent een beeldbepalend boek met interieurs van bijzondere migrantenkerken te maken.

Migratie en de invloed daarvan op onze samenleving, is de laatste jaren uitvoerig belicht in musea en een zeer actueel maatschappelijk thema. Wat hierbinnen echter vrijwel nooit aan bod komt is de eeuwenlange geschiedenis die Nederland heeft met migratie, en hoe verweven deze geschiedenis is met het christendom. Al vanaf de vroege middeleeuwen en met de komst van de eerste missionarissen naar de gebieden die later Nederland zouden worden, is migratie bepalend geweest voor hoe onze maatschappij zich heeft gevormd. En zo is het anno 2021 nog steeds. Het rijke verhaal van het christendom in Nederland is een verhaal over komen en gaan, over culturele uitwisselingen, diversiteit en meerstemmigheid.

Op 13 april publiceerde Trouw een interview met Madelon Grant en Marieke van Schijndel van het Museum Catharijneconvent over dit initiatief.

Foto: Madelon Grant