Divaligroet

De contactgroep hindoes-christenen brengt een divaligroet. Kerken en parochies die actief zijn in een omgeving waar hindoes wonen kunnen deze groet overbrengen ter gelegenheid van het Divalifeest. Het Divalifeest valt dit jaar op 14 november 2020.

Shubh Divali 2020

“Wie geen enkel wezen een kwaad hart toedraagt, vriendelijk en meedogend is, zonder zelfzucht, zonder egoïsme, gelijkmoedig tegenover lijden en geluk, vergevensgezind, een gedisciplineerde, voortdurend tevreden, zichzelf in bedwang houdend, vastbesloten, van wie het denkvermogen en bewustzijn op Mij gevestigd zijn, die Mij toegewijd is, díe is Mij lief.”

Bhagavad Gita 12,13-14 (Uit het Sanskrit vertaald door Cors van der Burg)

Het jaar 2020 zal in de toekomst stellig herinnerd worden als het jaar van de coronacrisis. De pandemie greep om zich heen in alle landen van de wereld. Zij keek niet naar religieuze of culturele achtergronden van mensen.

We moeten gemeenschappelijk onze uiterste toewijding tonen om leven en gezondheid te beschermen. Juist de meest kwetsbaren onder ons lopen veel risico. We verlangen naar een gemeenschappelijke ervaring van mededogen en hulp, van vastberadenheid en opoffering. Gelukkig zien we daar ook veel van.

U viert op 14 november als hindoes in Nederland het Divalifeest. In het donkerste deel van de maand ontsteekt u lampen en licht. Deze hoopvolle tekenen spreken tot ons in dit benauwde jaar. Zo draagt u bij aan de onderlinge vrede die ook wij als christenen zoeken en Nederland toewensen.

Daarom zeggen wij van harte: ‘Shubh Divali’, een goed Divali-feest!

Deze groet werd gemaakt voor de Raad van Kerken in Nederland om aan alle hindoe vrienden en vriendinnen toe te sturen.