De noodklok klinkt, zelfs zonder klokken

INLIA, lid van de projectgroep Vluchtelingen van de Raad, levert regelmatig bijdragen over de situatie en ervaringen van vluchtelingen en asielzoekers in Nederland.

In Den Haag én het hele land luidden kerken dinsdag 29 september de klokken voor vluchtelingkinderen in Griekenland. Natuurlijk deden Charterkerken* mee. Zelfs een die géén klokken heeft. Dankzij een creatieve geest klonk ook daar de noodklok voor de kinderen in de kampen.

500 tellen

Bam. Bam. Bam. Bam. Bam. 500 tellen lang luidt de noodklok dinsdagochtend om 09.30 uur door het hele land. 500 tellen; één tel voor ieder kind dat Nederland op zou moeten nemen uit de Griekse kampen. Het luiden van de klokken begeleidt het aanbieden van de petitie #500kinderen aan de Tweede Kamer.

8 minuten en 20 seconden lang klinken de klokken. Zelfs uit de Paaskerk in Baarn. Dat is bijzonder, want die kerk hééft helemaal geen klokken. Nooit gehad ook. Maar in Baarn zijn ze niet voor één gat te vangen; kwestie van klokgelui opzoeken op Spotify, over het geluidssysteem van de kerk leiden, deuren wagenwijd open, volumeknop op maximaal en hup. “Knoerthard”, stelt Pien de Lange van de Paaskerk tevreden vast.

De moderne techniek bewijst zijn nut & gemak ook in Lochem, waar de koster de klokken van de prachtige Grote of Sint-Gudulakerk via een app laat luiden. En dat in een kerk waarvan de oudste nog bestaande stenen delen dateren van rond 1100 na Christus.

Laten we moed houden

Op sommige plekken wordt apart actie ondernomen om uit te leggen waarom de klokken luiden. In Brummen schrijft de voorzitter van de Oude of Sint-Pancratiuskerk het plaatselijke krantje aan met uitleg. Een mooi idee, want er zullen mensen zijn die zich afvragen waarom het gelui zo lang aanhoudt. In Baarn deelt Pien de Lange samen met de predikante en anderen pamfletten uit op de markt.

Ze leggen voorbijgangers uit waar het om gaat; 500 kinderen zonder ouders, die in erbarmelijke omstandigheden in de kampen zitten. “Door de coronacrisis en de branden in het kamp Moria is de nood nog hoger dan die al was. Achter elk getal schuilt een persoonlijk levensverhaal.” De boodschap is helder: we moeten deze kinderen helpen.

Dat vinden in ieder geval ook de meer dan 106.000 mensen die de petitie hebben ondertekend. Dat vinden ook 173 gemeenten en 5 provincies die het kabinet hebben laten weten dat zij kinderen op willen nemen. Dat vindt ook een lange lijst van (oud-)politici, prominenten, wetenschappers, ondernemers, BN-ers en oud-onderduikkinderen uit de Tweede Wereldoorlog die #500kinderen steunen. Dat vinden vele mensenrechten- en kinderrechtenorganisaties, kerken, vakbonden, artsenverenigingen, jongerenclubs en ga zo maar door.

Ank van der Woude, van de Charterkerk Brummen schrijft dan ook: “Laten we moed houden en hopen op een positief antwoord!”

* Charterkerken hebben het Charter van Groningen ondertekend en zijn zo onderdeel van het INLIA-netwerk. De tekst van het Charter vindt u op de website van INLIA.

Dit artikel met foto is overgenomen van INLIA, Kerkelijke Relaties & Publieksvoorlichting, Jacobijnerstraat 5, Groningen, www.inlia.nl
Foto is genomen op de markt in Baarn.

INLIA staat voor: Internationaal Netwerk van Lokale Initiatieven met Asielzoekers. INLIA is een netwerkorganisatie van en voor geloofsgemeenschappen die asielzoekers en vluchtelingen in nood helpen.