Pelgrim per rolstoel

Uitgever Paul Abspoel spreekt van een pelgrimage in het kader van ‘Faith, Friendship en Friesland’. Met een driedaagse pelgrimstocht vanaf het startpunt van het Jakobspad in Sint-Jacobiparochie lanceert de uitgever het Nederlandse boek ‘I’ll push you’, waarin Justin Skeesuck en Patrick Gray hun ervaringen met de camino beschrijven. Wie mee wil lopen kan dat doen op 3, 4 en/of 5 april. Het boek lijkt een gewone camino te beschrijven, ware het niet dat één van de auteurs in een rolstoel rijdt.

Patrick en Justin zijn vrienden van jongsaf aan. Ze zijn geboren in hetzelfde ziekenhuis nog geen uur na elkaar. Maar één van de vrienden werd ziek op jonge leeftijd. De droom van Justin om de Santiago de Compostella te voltooien wordt werkelijkheid wanneer zijn vriend Patrick besluit hem te gaan duwen. Ze gaan op pad, zes weken, achthonderd kilometer, om de beroemde pelgrimage naar Santiago de Compostella te gaan lopen. Een tocht die hun leven verandert: een lichamelijk en geestelijke strijd met veel overwinningen en kleurrijke ontmoetingen.

I’ll push you: dat zijn de woorden waarmee hun pelgrimstocht begint. Ter begeleiding van de Nederlandse uitgave wordt een voettocht gemaakt van St. Jacobiparochie naar Heerenveen. Paul Abspoel (uitgever Ark Media), Rogier Pelgrim (artiest www.rogierpelgrim.nl), Harco Ploegman (verslaggever Nederlands Dagblad) en Eelco Martens (medewerker Nederlands Dagblad) zullen in drie dagen het begin van de camino afleggen tot aan Heerenveen, waar Ark Media sinds kort is gevestigd. Verder kan iedereen die dat wil een dagje met hen meelopen of zelfs drie dagen, als men zelf voor een overnachting zorgt.

Ark Media roept het publiek op om nog twee overnachtingsplaatsen aan te reiken. De stopplaatsen zijn Leeuwarden en Akkrum. In deze omgeving zoekt men nog naar een overnachting voor 4 personen. Daarbij moet een gastgezin er rekening mee houden dat twee van de Nederlandse deelnemers de tocht in een rolstoel afleggen. Het moet dus toegankelijk zijn voor deze mensen. Contactpersoon voor de actie is Merle van Herk (mvanherk@jongbloed.com).