Schikking bij Divali-feest

De contactgroep Hindoes-Christenen van de Raad van Kerken brengt dit jaar een zogenaamde Divali-groet uit met de bedoeling dat kerken en parochies die werken in een omgeving waar ook veel hindoes wonen een groet kunnen overbrengen. Er is een voorbeeld van een groet beschikbaar (klik hier) en er is nu ook een schikking gemaakt (klik hier) vanuit de werkgroep liturgische schikking.

Het Divali-feest vindt dit jaar plaats op 19 oktober. Divali is een belangrijk religieus feest van de hindoes. Dit feest wordt overal op de wereld elk jaar gevierd door hindoes van diverse stromingen. Het is ook het feest van het Licht, van de overwinning van het Goede op het Kwade, van het Licht op de Duisternis.

Divali is afgeleid van het Sanskriet woord Dipavali en betekent ‘een rij van lampjes. Kenmerkend voor dit feest is dat een ieder na zonsondergang in en rondom zijn huis kleine olielampjes (diya’s) plaatst.

De liturgische schikking bestaat uit een krans met bloemen van het seizoen zoals verschillende Chrysanten. Aan de rand zijn herfstbladeren als basis aangebracht. Er zijn kleuren gekozen die in de Aziatische landen gebruikelijk zijn, bijv. geel, groen, wit, roze en oranje. En er zijn zaaddozen van de lampionplant – Physalis – toegevoegd, omdat deze lampionnetjes de lichtjes van het feest vertegenwoordigen.

De schikking kan worden gebruikt om in eigen christelijke kring te verwijzen naar het Divali-feest en/of het kan als attentie naar een hindoe-gemeenschap worden gebracht.