Kerktelevisie populair

De opkomst van kerktelevisie. Dat is een van de trends op de kerkenbeurs die vrijdag 17 maart en zaterdag 18 maart in Utrecht is gehouden. Verschillende bedrijven op de beursvloer leveren tools daarvoor. Er is een bedrijf dat camera’s en mengpanelen aanreikt. Er is een bedrijf dat zorgt voor de verbindingen vanuit de kerkzaal naar de woonkamers.

Inmiddels is heel kerkelijk Nederland wel voorzien van kerktelefoon of een geluidsregistratie wat daarmee kan wedijveren. Maar het aantal kerktelevisies wordt door standhouders geschat op 5 tot 10 procent van de 3000 kerkgebouwen waar het geluid al geregeld is. En er is veel belangstelling. Een standhouder heeft twintig serieuze contacten aan de beurs overgehouden.

Wie de stap overweegt moet rekenen op tenminste 4500 tot 5000 euro eenmalige investering en zo’n 40 euro maandelijkse lasten. Mensen die vanwege leeftijd en gezondheid moeilijk naar kerk kunnen, zijn op die manier ook visueel met de gemeente verbonden. En eigen kerkgangers kunnen in de vakantie optimaal meeleven. Discussie over de nieuwe techniek is er ook. Of mensen door de tv niet eerder thuisblijven en thuis gaan kijken. Maar de reacties van gemeenten en parochies waar het systeem is ingevoerd weerleggen dat. Het tegendeel is eerder het geval, mensen vinden het leuk dat de tv meeloopt en live de kerkdienst uitzendt.

De kerkennacht is ook met een stand aanwezig op de beurs. Er is een landkaart te zien met tientallen vlaggetjes van plaatsen die interesse hebben bij de kerkennacht en van plan zijn op 23, 24 en/of 25 juni 2017 mee te doen met de editie 2017 van de kerkennacht. Daaronder is zeker Utrecht; de Domstad heeft voor de stand een eigen Lutherbeeld geplaatst waarmee verwezen wordt naar een kerkelijk dictee.

De meeste standhouders hebben een financiële of zakelijke achtergrond. Vaak zijn er zitjes, is er een tafeltje en iemand die tekst en uitleg kan geven. Soms is er een opvallend lokkertje. Zo is er een stand met een lange vaas vol citroenen. De zuidvrucht wil wijzen op frisheid en originaliteit. Een binnenhuisarchitecte laat zien hoe ze interieurs van kerken een modern uiterlijk kan geven.

Opvallend is ook de groei van de textbureau’s. De Zalige Zalm is al enkele jaren in dit segment aanwezig en helpt plaatselijke kerken met het opzetten van hun kerkblad. Ook tekstbureau Alphatekst kan als communicatiecoach kerken helpen bij het opzetten van een campagne of een kerkblad. Marina Kapteyn, die ook de kerkennacht bijstaat, zwaait er de scepter. Op haar website heeft Egbert Fokkema tot voor kort werkzaam bij KerkinActie, een aanbeveling geplaatst: ‘Marina is een uitstekende communicator, snelle werker, schrijft snel boeiende en puntige teksten’. In de categorie ‘hedendaagse communicatie’ hoort ook het nieuwe boek thuis van Eric van den Berg MA. Uitgeverij Berne Media presenteerde tijdens de beursdagen zijn nieuwe boek ‘Gids voor online communicatie in de kerk’.

Foto’s:
1. B&R Design uit Vroomshoop bemenst een stand over kerktelevisie