Oecumenisch op pad

Je kan op allerlei manieren de oecumene stimuleren. Het palet reikt van sociale actie voor de onderkant tot de interreligieuze ontmoeting met moslims. En ergens in het hart van al die mogelijkheden, zit de onderlinge ontmoeting. In zuid-Limburg hebben ze dat allang begrepen. Het is dit jaar (op vrijdagmiddag 19 augustus a.s.) al voor de tiende keer dat ze een zogenaamd oecumenische excursie opzetten.

De Raad van Kerken Parkstad begon er mee in 2007. De eerste reis ging per trein naar Utrecht, waar het Catharijneconvent werd bezocht. De daarop volgende uitstapjes zijn steeds in de regio gehouden. Dit keer gaan de pastores uit het zuiden weer het eigen heuvelland in. Ze bezoeken de plaatsen Lemiers, Vijlen en Holset. In elke kerk is een gids aanwezig, die achtergronden geeft, zodat het tripje niet alleen de onderlinge ontmoeting dient, maar ook een informatief, zo men wel educatief, karakter krijgt.

In Lemiers staat het bijzondere Catharinakerkje (met schilderwerk van Hans Truijen), Vijlen bestaat 1000 jaar en de kerk in Holset is eveneens de moeite waard; daar zal rond 16.30 uur ook gelegenheid zijn om in de restaurant In De Oude Stroopkokerij een ‘nazit’ te houden. Gastheer van deze middag zal pastoor Theo van Galen zijn, in zijn Heerlense jaren o.a. lid van de Raad van Kerken Parkstad.

Zij die in het zuiden willen meedoen, of zij die uit andere regio’s iets meer van de ervaringen willen vernemen, kunnen terecht bij voorzitter Ko van de Lagemaat, bloemlag@online.nl

Foto: Moderne muurschilderingen van Hans Truijen (illustratie internet)