Pasen in nieuw land

Bij de regionale omroep RTV-Oost waren ze wel te porren voor het idee een paasuitzending te koppelen aan de zorg voor vluchtelingen. De omroep zal op eerste paasdag beelden laten zien uit diverse plaatsen in de provincie die met vluchtelingen en nieuw land kunnen worden verbonden onder de titel ‘Passie in de provincie’.

RTV-Oost heeft al jarenlang een kerstnachtdienst in de streektaal. Vorig jaar is de omroep begonnen om ook met Pasen een programma te verzorgen met tekstlezingen en liedjes opgenomen in het Saksische dialect. Voor 2016 heeft men de gedachte aan Pasen verbonden met het thema ‘nieuw land’. Een eerste bijbellezing zet in bij het volk Israël dat uit Egypte trekt en via diverse lezingen eindigt men met een lezing van het opstandingsverhaal en Jezus die voor zijn leerlingen uit naar Galilea gaat.

De liedjes klinken in de streektaal en bieden een combinatie van vertrouwde paasliederen en nieuwe teksten getoonzet op onverwachte melodieën, variërend van Händel tot Claudia de Breij.

De beelden beginnen in Glane, bij het klooster van de Syrisch-Orthodoxe Kerk. De omroep toont daarbij verbondenheid met de talloze slachtoffers in Syrië en sluit indirect aan bij de campagne van onder meer de Raad van Kerken met het motto: ‘Hoop voor de kerk in Syrië en Irak’. Via diverse plaatsen eindigt RTV-Oost met beelden van Schokland, waar in 1859 de hele gemeenschap moest vluchten naar naburige vissersplaatsen zoals Vollenhove en Kampen. Het eiland werd door de kracht van de zee te gevaarlijk om nog te wonen.

De teksten in de Saksische taal worden onder meer gelezen door Jan Riezewijk, in de regio bekend van de soap ‘Van jonge leu en oale groond’, waarin ook Herman Finkers meedoet, en door Klaas van der Kamp. Voor een trailer bij het programma: klik hier.

Foto’s:
1. Foto in de kerk bij het klooster in Glane. Rechts soapacteur Jan Riezewijk. Links Salaam, inmiddels afgestudeerd justitiepastor, die een tijdlang lid is geweest van de Raad van Kerken in Nederland namens de Syrisch-Orthodoxe Kerk. Zij ondersteunt op dit moment de kloosteractiviteiten in Oost-Twente. De Syrisch-Orthodoxe Kerk is intensief betrokken bij de opvang van vluchtelingen en de campagne ‘Hoop voor de kerk in Syrië en Irak’. Twee koren van de kerk zullen bijvoorbeeld aanwezig zijn op Opwekking tijdens Pinksteren in een late night seminar.

2. Foto van de programmamakers van RTV-Oost. Ze staan aan de voet van Middelbuurt, het middelste dorp op het voormalig eiland Schokland, waar nog een kerk te vinden is, een museum, een restaurant en enkele vissershuisjes. Aan de voet van het voormalige eiland ontwikkelt de overheid moerasland. Het idee om juist hier te filmen is ingegeven door de gedachte dat vluchtelingen niet excentriek zijn en altijd te maken hebben met mensen uit verre land. De beelden willen het besef ‘vluchteling te zijn’ dichtbij brengen.

Foto 3: een vissersvrouw in brons gegoten herinnert aan het moment in 1859, toen zij voor de laatste keer de deur van haar huis dichttrok en moest verhuizen naar een veiliger plek. De meeste mensen kozen voor Brunnepe, een wijk van Kampen, waar ze hele straten overnamen; anderen gingen naar plaatsen als Vollenhove en Blokzijl, in ieder geval koos men voor plekken bij de voormalige Zuiderzee. Ze moesten hun huis en land achterlaten. Uiteindelijk hebben ze ook belangrijke elementen van hun cultuur geïntegreerd met de cultuur van de mensen waar ze nieuw kwamen te wonen. Wie nu goede Saksische spreektaal wil horen, kan terecht in de wijk Brunnepe, waar de voormalige vissers hun eigen taal hebben losgelaten en de plaatselijke streektaal beheersen op een manier die de taalbeheersing van vele autochtone inwoners overtreft.