Wereldraad in Trondheim

Het Centraal Comité van de Wereldraad van Kerken komt bij elkaar van 22 tot 28 juni 2016 in het Noorse Trondheim. Naast de gebruikelijke rapportages van onder meer secretaris-generaal Olav Fykse Tveit staat de pelgrimage van gerechtigheid en vrede prominent op de agenda.

Het belangrijke oecumenische bestuursorgaan komt één keer per twee jaar samen en geeft invulling aan de hoofdlijnen van het beleid, die door de assemblee eens per zeven jaar wordt aangereikt en die jaarlijks met het kleinere uitvoerend comité meer operationeel invulling krijgt. Vanuit Nederland hebben ds. Karin van den Broeke en mgr. Joris Vercammen zitting in het Centraal Comité van de Wereldraad.

De Nederlandse Raad van Kerken heeft het thema van de pelgrimage overgenomen van de Wereldraad. En dus volgen de oecumenisch georiënteerde mensen nauwgezet de ontwikkelingen bij de Wereldraad. Het Centraal Comité heeft als leidmatief: ‘Pelgrimage: Samen de landschappen onderscheiden’ (Pilgrimage: Discerning the Landscapes Together’, zoals het in het Engels heet). De stad Trondheim is zelf onderdeel van de pelgrimsroutes die in Noorwegen zijn uitgezet. De oudste pelgrimsroute staat bekend als de St. Olavs Weg; de tocht begint in Oslo en eindigt in de Nidaros Kathedraal in Trondheim bij het graf van St. Olav, een Noorse koning uit de Middeleeuwen (1015-1028) op wie allerlei sagen teruggaan.

Bij het formelere gedeelte van het Centraal Comité hoort het uitzetten van de verkiezingen voor nieuwe leden van het uitvoerend comité en het bezoek aan de kerkdiensten in de locale kerken.