Europese context Utrecht

De landelijke klimaat manifestatie, a.s. zaterdag 24 oktober in Utrecht, maakt onderdeel uit van een veel breder engagement in de kerken. Door diverse Europese landen lopen betrokken mensen voor het klimaat en juist deze week kwamen er al uitnodigingen in de bus om de grote viering in de Notre Dame in Parijs bij te wonen op 3 december, in de schaduw van de internationale politieke manifestatie.

Voorafgaand aan de bijeenkomst in Utrecht was er een voorlopig hoogtepunt van alle activiteiten op 14 oktober in de Evangelische Academie Villigst in Schwerte (Duitsland). Fykse Olav Tveit voerde er het woord en stelde: ‘De pelgrimage is een uitdrukking van solidariteit met de mensen in de marge, in situaties van lijden, het is een boodschap van hoop en een roep om transformatie van het denken’.

De Duitse bisschopdr. Heinrich Bedford-Strohm, president van de synode van de Protestantse EKD, stelde in zijn bijdrage, dat de kerken zich nog actiever moeten opstellen in het publieke domein.Er werd een gezamenlijke verklaring aangenomen, waarin men aandringt op een rechtvaardig en duurzame toekomst.

Met de tekst ‘Ga toch, oecumenische pelgrimsreis voor klimaatgerechtigheid’ hebben in Duitsland landskerken, diocesen en diverse christelijke organisaties aaneen gesloten op de weg naar een klimaatverantwoorde toekomst. De tocht gaat bij voorkeur over de traditionele pelgrimswegen, die men door diverse bondeslanden in Duitsland vindt. Er zijn rustige momenten, workshops, voordrachten en allerlei andere initiatieven op weg naar Parijs.

In een reportage vertelt de voorlichting van de protestantse kerk, dat er mensen meelopen vanuit verschillende achtergronden. Zo is er een leraar uit Dortmund, die één dag met een klas is gekomen. Een voorganger uit Lemgo gaat enkele dagen mee met zijn kinderen. Er zijn studenten, ervaren bedevaartgangers, mensen die amper geschikte schoenen dragen, mensen van alle leeftijden ook. Onderweg wisselt men ideeën en ervaringen uit. Het gaat over de consumptie van vlees, over het water, over de prijs van levensmiddelen, over het vluchtelingenprobleem en de oorzaken daarvan. ‘Ik wil niet ten koste van andere mensen leven’, zegt Wolfgang, die vanuit Flensburg in het noorden helemaal meeloopt naar Parijs.

De klimaatloop bereikt in Nederland a.s. zaterdag een voorlopig hoogtepunt met een breed gedragen manifestatie in Utrecht. Het programma begint om 10.30 uur in de Domkerk. Na een korte liturgische opening, waar ook de Raad van Kerken aan meewerkt, kan men onder anderen luisteren naar Reinier van den Berg van RTL/MeteoGroup. Daarna gaat het om 11.50 uur naar de Pieterkerk. Daar gaat het over klimaatverandering en ontwikkelingslanden met Joep van Zijl, Cordaid Nederland. Dan om 12.40 uur wordt de Sint-Catharinakathedraal aangedaan. Mgr. Gerard de Korte gaat er in op de encycliek Laudato Si. Om 13:25 is de Sint-Gertrudiskathedraal aan de beurt. Mgr. Joris Vercammen spreekt er over de contacten met de Groene Patriarch. Om 14:10 uur is de Jacobikerk aan de beurt, waar een paneldiscussie plaatsvindt. Ds. Karin van den Broeke, preses van de synode van de Protestantse Kerk in Nederland, is één van de deelnemers. De gezamenlijke afsluiting is om 15.15 uur. Iedereen is hartelijk welkom. Zie ook www.klimaatloop.nl.