Lopen voor vrede

In deze week waarop het wandelen vanuit Nijmegen volop aandacht krijgt, vast een bericht voor mensen die misschien 30, 40 of 50 kilometer wel wat veel vinden, maar best wel een kilometer of zes willen lopen; en dat zeker als het gaat om een impliciet statement dat al die berichten over geweld en oprukkend vijandsdenken een keer moeten stoppen. Voor al die mensen is er de Walk of Peace, die op zondag 20 september in Den Haag wordt gehouden, door de Schilderswijk en naar het Vredespaleis.

Even leek het er op dat de vragen van vrede wat op de achtergrond zouden geraken. De koude oorlog leek ten einde. De Arabische lente brak door. En dan in amper twee jaar tijd lijkt het wel alsof we terug zijn bij af. Poetin heeft een koers uitgezet, die aansluit bij het oude KGB-denken waarin hij is groot geworden. Triest resultaat is te zien in de Krim en in de Oekraïne. En met de vergissing in het luchtruim van de Oekraïne is het via de slachtoffers van de MH17 ineens ook heel dichtbij gekomen.

De ontwikkelingen in het Midden-Oosten laten een soortgelijk patroon zien. De situatie in Tunesië, Libië, Egypte, Syrië, Irak en zelfs overslaand naar de grensgebieden van Turkije en andere landen zijn ronduit zorgelijk. En ook in die strijd blijken mensen opgevoegd in ons eigen land een negatieve rol te spelen. Al dat soort ontwikkelingen ballen zich samen in een actieve oproep dat we niet in zo’n wereld van dreiging en onrecht willen leven. Hierbij roepen we leden van de lidkerken van de Raad van Kerken in Nederland en alle mensen van goede wil op om aan de Walk of Peace op 20 september deel te nemen!

We wandelen langs plekken van vrede van diverse religies om verbondenheid met elkaar te ervaren. Dat is het uitgangspunt van de vredeswandeling die het begin van de Vredesweek markeert. De televisie brengt aanslagen, geweld door IS of ander oorlogsgeweld zo dicht bij huis, dat vrede ook in Nederland niet vanzelfsprekend is. Vredesorganisatie PAX, Kerk en Vrede en de Raad van Kerken in Nederland organiseren in samenwerking met de Haagse Gemeenschap van Kerken deze wandeling voor de vrede, waar honderden deelnemers worden verwacht. De organisaties roepen mensen op om gezicht te geven aan het verlangen naar vrede.

Het motto is: Vrede verbindt. De organisatie kiest voor een wandeltocht, een pelgrimage. Tijdens een tocht van zes kilometer is er volop gelegenheid andere mensen te spreken, zich te laten inspireren bij interessante ontdekkingen op de route en zich onder te dompelen in een weekend dat zal bruisen van activiteiten voor recht en vrede. De Walk of Peace is onderdeel van de Vredesweek , het Just Peace Festival en de wereldwijde Pelgrimage van Gerechtigheid en Vrede van de Wereldraad van Kerken.

Er zijn korte toespraken van Freek Landmeter (vredesbeweging PAX) en Hielke Wolters (Wereldraad van Kerken) en het Mamaverhalenkoor zal, samen met de rappers van het Stagehuis uit de Schilderwijk aan het einde van de wandeling optreden.

Met het initiatief richten de organisaties zich allereerst op de toegenomen onveiligheid in de wereld, zoals die naar voren komt in de beelden uit het Midden-Oosten en Oekraïne. Steeds meer mensen ontlenen er argumenten aan om meer geld aan defensie uit te geven. De initiatiefnemers willen dat automatisme in het denken doorbreken. Ze realiseren zich dat het daarbij niet alleen over de landen ver weg moet gaan, maar ook over de afgenomen tolerantie in Nederland zelf. Onderzoek wijst uit dat antisemitisme, islamofobie en homodiscriminatie in Nederland toenemen.

Ervaar hoe vrede verbindt. Zo krijgt iedere wandelaar een roos uit de handen van de Aksa moskee om deze naar het Joodse kindermonument op het Rabbijn Maarsenplein te brengen. Ontmoet anderen die zich voor vrede inzetten, bezoek verwachte en onverwachte plekken in de stad. Laat je inspireren. Op de route zijn er meerdere momenten waar je letterlijk en figuurlijk stil staat bij vrede. Op betekenisvolle plekken kun je meedoen aan activiteiten om zelf bij te dragen aan vrede. Aan het einde van de middag is er een picknick en een muzikale afsluiting

De Walk of Peace is onderdeel van de Vredesweek en het Just Peace Festival en de wereldwijde Pelgrimage van Gerechtigheid en Vrede van de Wereldraad van Kerken. Lengte: 6 km. Starten op eigen gelegenheid tussen 13.00 – 15.00 uur. Start: Station Hollands Spoor. Eindpunt: Vredespaleis. Opgave: www.walkofpeace.net. Kosten: 5 euro (kinderen tot 12 jaar gratis) incl. picknick en informatiemagazine

Foto’s: De foto’s kunnen natuurlijk nog niet zijn ontleend aan de Walk of Peace, want het gaat om een nieuw initiatief, voor wandelaars, maar ook voor mensen die op andere momenten amper een stap buiten de deur zetten; om een beetje in de sfeer te komen zijn bij dit stukje foto’s geplaatst van dag 2 van de Nijmeegse vierdaagse: 1) militairen zijn volop betrokken; 2) de tweede wandeldag is klassiek de dag om een statement te maken en heet ook wel ‘rose-dinsdag’; 3) een statement maakt men soms ook door vlaggen of vaandels te dragen; 4) het einde van de bonte stoet wandelaars is helder gemarkeerd door de bezemwagen.