Vredeskrant van Pax

Pax heeft het materiaal voor de vredesweek 2016 klaar. Er is een speciale uitgave met suggesties voor vieringen. Uitgangspunt zijn de lezingen zoals ze zijn opgenomen in het Oecumenisch Leesrooster, uitgebracht door de Raad van Kerken. De uitgave brengt diverse uitwerkingen, die voor de liturgie ingezet kunnen worden. En aan het einde van de uitgave wordt de weg van vrede aangeprezen, die op 20 september door Pax met de Raad van Kerken wordt georganiseerd. Het gaat om een Walk of Peace die plaatsvindt in Den Haag (zie www.walkofpeace.net).

In de uitgave vertelt Bram Grandia een mooi verhaal van Abel Herzberg. We geven het integraal weer: ‘Op een mooie zondagmiddag in augustus 1945 zaten wij op een terras van een villa van een joodse familie. De villa was in de oorlog als joods bezit in handen van een bekende NSB-er overgegaan, die daar ook gewoond had, maar nu in een kamp gevangen zat. Zijn vrouw was ziek en de dokter had haar het eten van groene pruimen aanbevolen. Daar zij wist, dat deze in de boomgaard van de joodse familie groeiden en rijp moesten zijn, zond zij een meisje met een het verzoek haar een mandje van de pruimen mee te geven. Zoiets heet een chotspe (brutaliteit).

De verontwaardiging erover was dan ook algemeen. Het meisje werd weggestuurd. Maar mijn vader zou hebben gezegd ‘Stel je eens voor, dat we in de bittere uren van de oorlog erover waren gaan fantaseren hoe we ons na de bevrijding zouden gaan wreken. De een had een bijltjesdag voorgesteld en de ander een andere, nog wredere wraak. Maar het meest succes zou iemand hebben gehad, die precies dat had voorgesteld wat we thans meemaken. Het is vrede. Wij zitten tezamen in de zon, de vijand zit achter slot en grendel, zijn vrouw is ziek en komt bij ons aankloppen om hulp. Waarom geven wie die niet? Waarop wreken we ons niet? Geef de beste pruimen, die je vinden kunt”. En wie weet of mijn vader niet gelijk zou hebben gehad? Want de wraak moet zoet zijn en niet bitter’.

De vredesweek vindt plaats van 19 t/m 27 september 2015. Het thema luidt: ‘Vrede verbindt’.