Uitnodiging Amersfoort

Hierbij nodigen we u als bezoeker van deze site van harte uit voor het uur van bezinning en gebed dat woensdag 23 juli plaatsvindt. De Nederlandse kerken organiseren op deze dag van nationale rouw in de Sint Joriskerk van 19.00 – 20.00 uur een bijeenkomst naar aanleiding van de ramp met vlucht MH17. Deze vreselijke ramp betekent een groot verlies voor veel Nederlanders.

De bijeenkomst Verbonden in verdriet wordt georganiseerd om uitdrukking te geven aan het verdriet en de rouw die we allemaal voelen. De Nederlandse kerken en christelijke omroepen nodigen iedereen uit om deel te nemen aan dit uur van bezinning en gebed: in Amersfoort of via de live-uitzending op Nederland 2.

In Amersfoort

U bent van harte welkom in en om de Sint Joriskerk in Amersfoort om deze samenkomst bij te wonen, die begint om 19.00 uur. In de kerk is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Als de kerk vol is, kunt u op de Hof op twee grote schermen de beelden van de bijeenkomst volgen. Op de Hof is er vanaf 16.00 uur gelegenheid om bloemen neer te leggen bij een speciaal voor dit moment gemaakte bloemencollage.

Tijdens de bijeenkomst is er ruimte voor het delen van verdriet, om te bidden, om stil zijn, te luisteren en kaarsen aan te steken. Ook klinken er persoonlijke woorden van mensen die passagiers op de vlucht van Malaysia Airlines kenden. Winnares van The Voice Iris Kroes zal een muzikale bijdrage leveren. Sprekers zijn o.a. bisschop Hans van den Hende, secretaris van de Protestantse Kerk in Nederland Arjan Plaisier en Jannie Nijwening, predikant van de Doopsgezinde gemeente in Den Haag. De bijeenkomst is open voor iedereen die zich getroffen voelt door de ramp en voor mensen die willen meeleven met de nabestaanden.

Indien er zoveel belangstelling is dat het plein vol is, moet de toegang helaas geweigerd worden. Overige praktische informatie is te vinden op www.verbondeninverdriet.nl. Op www.amersfoort.nl staat informatie over bereikbaarheid.

Via de televisie

Als u niet in de gelegenheid bent naar Amersfoort te komen of zeker wil zijn dat u de dienst goed kan volgen, dan kunt u de bijeenkomst volgen via Nederland 2.  Verbonden in Verdriet wordt live uitgezonden door EO, IKON, KRO-NCRV, RKK en ZVK van 19.00 tot 20.00 uur. De liturgie van de bijeenkomst is kort voor aanvang van de bijeenkomst te vinden via www.verbondeninverdriet.nl. Op twitter wordt de hashtag #verbonden gebruikt.

Via de radio

De bijeenkomst Verbonden in verdriet wordt ook uitgezonden op Radio 5, van 20.00 tot 21.00 uur in EO Door de Week.

Er is een inleidend filmpje te zien via:

Mijnkerk.nl

Verder wordt geprobeerd de bijeenkomst via internetkerk www.mijnkerk.nl livestreamen. Daaraan wordt de mogelijkheid gekoppeld om een kaarsje op te steken via http://mijnkerk.nl/kaarsjes/, wat sinds donderdag al gebeurt. Ds. Fred Omvlee voert in dit onderdeel de regie.