Wilders handhaaft lijn

De kerkdienst voor verdraagzaamheid en tolerantie in de Kloosterkerk in Den Haag heeft het enthousiasme bij Geert Wilders voor het christendom niet doen afnemen. Die conclusie kan je trekken, nu de PVV-politicus op zaterdag 5 april een eerste column heeft ingesproken voor een Arabische christelijke zender AlHayat TV.

Wilders typeert de PVV als ‘een relatief nieuwe partij, een sterke partij, die zich inzet voor allerlei dingen, en vecht voor de christelijke identiteit, een cultuur gebaseerd op het christendom, het judaïsme en het humanisme’. Hij wijst de volgens hem voortgaande islamitisering van het westen af. Hij zegt in zijn column, dat hij nu al tien jaar extra bescherming moet ontvangen, omdat zijn kritische benadering van de islam niet in dank wordt afgenomen. ‘Als ik christenen of de bijbel zou kritiseren, wat ik nooit zou doen, zou dat niet nodig zijn’.

De lijn van Wilders staat haaks op de benadering van de Raad van Kerken. De Raad werkt met islamitische organisaties in Nederland samen, onder meer met het CMO, en probeert daarmee een brug te slaan tussen de christelijke en islamitische cultuur. Daarmee wil de Raad juist het beeld tegengaan dat westerlingen anti-islamitisch zouden zijn.
Het geluid dat Wilders laat horen op de christelijke Arabische zender liet hij onder meer ook in 2013 horen tijdens een bezoek aan Australië. Hij riep toen moslims op zich te bekeren tot het christendom of om atheïst te worden. Vrij Nederland publiceerde in 2011 een artikel waarin Wilders wordt getekend als de zogenaamde ‘redder der bedreigde christenen’. De PVV riep in dat jaar de regering op zich in te spannen tegenover ‘het islamitisch geweld’ waar de Koptische christenen mee te maken kregen.

De zender AlHayat is een evangelische zender, die een eenzijdige boodschap uitdraagt. AlHayat betekent letterlijk ‘Het Leven’. Naast Wilders zendt AlHayat getuigenissen uit van moslims die zich bekeerd hebben tot het christendom en er zijn programma’s waarin de draak wordt gestoken met de islam.

Fotobijschriften:
1. Karin van den Broeke met enkele van de interreligieuze gasten