De Nieuwe Poort

Een half jaar geleden is er in het financiële hart van Nederland een kerk geopend: De Nieuwe Poort. In de reeks gesprekken, die radio Kik en de Raad van Kerken opnemen, komt Lisette van der Meijden aan het woord, één van de theologen die verbonden is aan de gemeenschap op de Amsterdamse Zuidas.

Klaas van der Kamp introduceert als gesprekspartner het initiatief van de theoloog van het jaar Ruben van Zwieten (hij is ook als theoloog aan De Nieuwe Poort verbonden) als de ‘meest trendy kerk van Nederland’.  Is dat terecht? Is De Nieuwe Poort eigenlijk wel een kerk? Lisette van der Meijden, 30 jaar, reageert: ‘Ja, het is een kerk, want we houden ons bezig met leren, dienen en vieren. Nee, want er wordt geen liturgie gevierd zoals in de kerk. Je komt er binnen vanuit het hart van het zakencentrum. Het is net alsof je een café of restaurant binnengaat. Toch zijn er elementen aangebracht die tot nadenken willen stemmen en weer aan een kerk doen denken’.

De ruimtes binnen vormen een combinatie van een ontmoetingsplaats en een kerk. Er is bijvoorbeeld een leestafel met Financiële Dagbladen en tijdschriften: de tijdschriftenwildernis. Daarachter zit een groot wijnrek: het beloofde land. Naast een restaurant is er een leerkamer. Boven is er een Rietzee met een oude kansel overgenomen vanuit een Belgisch klooster en er zijn vergaderruimten met Bijbelse namen zoals Goliath en David.

De Nieuwe Poort is geopend in 2013 als ontmoetingsplaats vanuit de Thomaskerk, aan de andere kant van het spoor, vlakbij het station Amsterdam-Zuid. Er was behoefte om in het zakencentrum zichtbaar te zijn. Lisette van der Meijden: ‘Er was een drempel om vanuit de torens een afstand te lopen naar de kerk. Het was minder zichtbaar. In De Nieuwe Poort zit je er echt tussen. Je maakt er onderdeel van uit. We hopen dat mensen er elkaar ontmoeten’.

Er zijn talloze activiteiten. Een van activiteiten valt op 15 februari, op Valentijnsdag. Het motto is: ‘Voor je het weet heb je een date’. Lisette van der Meijden: ‘Dat is ook een van de activiteiten. Het is heel luchtig. En op een bepaalde manier toch ook heel serieus. Jonge professionals nemen op die dag ouderen een middag mee op date. We verzamelen in de Nieuwe Poort. Er worden koppels gemaakt, twee aan twee. Jonge professionals betalen, maar het kan ook gaan om activiteiten die gratis zijn; eigenlijk kan je van alles gaan doen, gewoon wandelen of naar een museum gaan. Het is een date tussen de generaties. Het wordt door iedereen als een fantastische middag ervaren’.

Er zijn talloze bijeenkomsten. Het lijkt op een kerk, maar is toch anders. De preek is meer een literair verhaal, zegt een toelichting op de website, er is geen zwarte toga, geen orgel, geen gebeden. Wat is het verschil met een klassieke preek? Lisette van der Meijden: ‘Hier wordt teruggegrepen op het verhaal en daar doen we het mee. Het verhaal wat Ruben houdt met woord op zondag, wat een variant is op een kerkdienst, is een Bijbelverhaal en een verhaal er om heen. We hebben bijvoorbeeld veel gelezen uit Genesis, over verhaal van Noach. Dan heb je dat verhaal van de chaos en het dak boven je hoofd. Te midden van de chaos is er de ruimte om te overleven. Iemand stuurde pas nog een mailtje: Ik ben blij er te zijn en in de chaos in mijn leven is het goed die verhalen te hebben’.

Het begin van De Nieuwe Poort viel bijna samen met het begin van de financiële crisis. Kan je merken dat het mensen in hun denken beïnvloedt? Lisette van der Meijden: ‘Ja, je merkt het duidelijk in de meesterpreek. Bstuurders spreken geregeld over de crisis en over waar het mis is gegaan en wie schuld heeft. Je merkt, en zeker bij een nieuwe generatie, dat ze hun best willen doen om het anders te organiseren’.

Zijn er Bijbelperikopen die actueel zijn in het werk op de Zuidas? Lisette van der Meijden: ‘Zo werk ik eigenlijk niet. Ik probeer consequent een bijbelboek door te lezen. Maar soms lees je toch iets wat haakt. Op een gegeven moment moest ik de toren van Babel uitwerken op papier. Dat gaat op een andere manier tot je verbeelding spreken als je het analyseert vanuit de Zuidas. Inderdaad doordat je mensen de toren ziet bouwen om te overleven’.

Waarom is Lisette van der Meijden in Amsterdam gaan werken? ‘Ik hou van de kerk. Ik denk dat de kerk veel voor mensen kan betekenen. Ik heb het gevoel dat de kerk meer mensen zou moeten kunnen aanspreken. We beginnen in De Nieuwe Poort steeds bij de Bijbelverhalen. Dat is de kern. We laten de verhalen horen, telkens opnieuw. En dan hopen we dat die verhalen je gaan grijpen. Dat die met je meegaan’.

Wat zouden andere kerken kunnen overnemen van De Nieuwe Poort?  Lisette van der Meijden: ‘Open je deuren en als je gordijnen hebt voor de ramen, open je gordijnen. Heel veel kerken waar mensen langs lopen zitten dicht. Zorg dat je open bent. Bij de Nieuwe Poort hebben we de poortwachters die iedereen welkom heten’.

Wilt u het hele interview horen? Klik hieronder:

Wilt u Lisette van der Meijden zien? Klik hier: http://youtu.be/r4m-qvfeaKM