Waardering gebedsboekje

De eerste reacties op de uitgave van het gebedsboekje voor de Week van Gebed in januari 2014 zijn positief. Vanwege de samenwerking met de Evangelische Alliantie zijn er enkele aanpassingen gemaakt en die worden tot nu toe ook door de achterban van de Raad van Kerken gewaardeerd.

Het gebedsboek biedt het materiaal dat gemeenten, parochies, raden van kerken kunnen gebruiken bij de viering van de Week van Gebed die wordt gehouden van 19 tot en met 26 januari 2014. Er is een complete liturgie opgenomen die vaak in een gebedsdienst met de hele gemeente wordt gebruikt en er zijn bezinningen voor acht dagen, die in kleinere kring kunnen worden gelezen, gebeden en besproken.

Het meest opvallend zijn de foto’s, die zijn toegevoegd aan de acht dagen van gebed en bezinning. Desgevraagd zeggen enkele vaste afnemers van het materiaal dat ze de foto’s zinvol vinden. ‘Je hebt een concrete associatie waar je in het gebed en de bezinning op kunt aansluiten’, zei één van de mensen die benaderd werden. Ook het iets grotere lettertype waarderen de afnemers. ‘Je kunt de tekst makkelijker lezen, ook in ruimtes die minder verlicht zijn’, aldus een reactie. Het boekje is met 32 pagina’s en een iets groter formaat forser dan vorig jaar, terwijl de prijs hetzelfde is gebleven. De uitgave wordt in fullcolour gedrukt.

Uit de statistiek van de website blijkt dat mensen in toenemende mate de digitale bronnen weten te vinden. Het aantal hits op de digitale versie was tot 1 december met tien procent toegenomen ten opzichte van vorig jaar; het aantal hits op de meditatie was met meer dan honderd procent toegenomen.

Geïnteresseerden kunnen bij het bureau van de Raad nog gebedsboekjes bestellen. Er is voorraad. Verder zijn er bidkaartjes en posters op voorraad. Door de samenwerking is het kindermateriaal verder uitgebreid. Het boekje met de liturgie en de acht dagen kost 80 eurocent. De poster is één euro. En de bidkaartjes kosten vijf euro per 100 stuks. Kinderfolders en tienerfolders kosten 35 eurocent.

Onlangs is bekend geworden dat de landelijke viering van de Week van Gebed plaatsvindt in Aalten. De kerkdienst daar wordt opgenomen op zondag 12 januari 16.00 uur, zodat het zondagmorgen 19 januari kan worden uitgezonden op televisie. Voorganger in de dienst in de Westerkerk in Aalten is Wilkin van de Kamp, zijn kerk is aangesloten bij de Evangelische Alliantie. Vanuit de Raad van Kerken participeren in de voorbereidende groep ds. Gert Landman en drs. Geert van Dartel.

Foto’s:
1.Omslag gebedsboek