Oecumene als loslaten

Op www.ikonrtv.nl staat een gesprek van Annemiek Schrijver met Klaas van der Kamp, in het kader van het programma ‘De Nachtzoen’. Er is eerder een gesprek opgenomen in Hilversum en dit is de derde track die de IKON uitzendt. Het gaat over vertrouwen.

Van der Kamp beweert dat het relatief goed gaat met de kerken, omdat ze – misschien wel noodgedwongen – hebben moeten afleren dat ze macht hebben. De situatie bepaalt de kerken bij wat geloof eigenlijk is: vertrouwen hebben. ‘God geeft het zijn beminden in de slaap’, citeert de algemeen secretaris één van de Psalmen.

Klaas zegt het niet moeilijk te vinden om het leven ’s avonds terug te geven aan God. ‘Het gebed ’s avonds is bijna een soort managementrapportage’, zegt hij, ‘dan som ik op wat ik die dag heb gedaan en dan geef ik mijn inspanningen en het leven terug aan God’. ’s Ochtend in een dankgebed spreekt hij opnieuw God aan en krijgt hij als het ware het leven en de opdrachten terug. ‘Maar er is iets bij gekomen’, zegt hij, ‘de dromen zijn er bij gekomen en mogen meegaan de dag in’.

Foto: Opname gemaakt in Busan, waar op dit moment een Nederlandse delegatie aanwezig is bij de tiende assemblee van de Wereldraad.