Soepele adverteerders

Of het nu gaat om Ikea of om de Sparkasse, in Oostenrijk passen de adverteerders zich aan bij de kerken. Het betreft een situatie zoals je die in Nederland waarschijnlijk niet zult aantreffen. Die conclusie kan je trekken als je het programmaboekje bekijkt dat is uitgebracht door de Oostenrijkse kerken naar aanleiding van hun editie van de kerkennacht vorige maand.

Het boekje telt zo’n 236 pagina’s en roept qua omvang eerder associaties op met de goedgevulde reisgids van Neckerman of Kras-reizen dan met een routewijzer die je gebruikt om één avond een keus te maken uit het aanbod van de kerken. Liefst 739 kerken doen er mee in Oostenrijk aan de kerkennacht en ze zijn goed voor 3250 programmaonderdelen. In totaal hebben in Oostenrijk zo’n 330.000 mensen deze editie van de ‘Lange Nacht der Kirchen’ bezocht. Dat zijn getallen waar je in Nederland op dit moment alleen nog maar van kunt dromen.

Opvallend zijn de advertenties in het programmaboekje. Die advertenties vertellen een verhaal op zichzelf en vormen op zich een contrast met de situatie in Nederland. De kerken die meedoen aan de kerkennacht 2013 in Nederland hebben zich een middag laten bijpraten over de mogelijkheden om fondsen te werven. Ze kregen allerlei tips om zoveel mogelijk de potentiële adverteerders aan zich te binden. Sommige plaatsen namen de informatie voor kennisgeving aan, anderen zullen er hun voordeel mee gedaan hebben. In Oostenrijk ligt de vraagstelling minder bij de kerk en meer bij de adverteerders. De adverteerders doen juist pogingen om zich bij de kerken aan te sluiten. En dat geeft sprekende resultaten.

Ikea, om maar met een multinationale onderneming te beginnnen, heeft voor deze uitgave de kaarsenafdeling in beeld gebracht en biedt de Glimma-kaarsen aan.

De stad Wenen komt voor de gelegenheid met een engeltje dat symbool staat voor de cultuur en het onderschrift zegt: ‘Cultuurgoederen geven vleugels aan onze fantasie. Maar niet zonder ondersteuning’.

De Erste Sparkasse houdt het simpel en heeft op een witte bladzijde slechts de tekst geplaatst: ‘Vermeerdert de schoonheid’.

De Stichting die het onderhoud van de Stephansdom voor haar rekening mee heeft meer visualisatie gebruikt. Een stenen hond, duidelijk aangetast door de tand des tijds, blaft vanaf de pagina: ‘Onze Stephansdom heeft u nodig’.

Het blad de Kurier wedijvert met andere religieuze bronnen als men adverteert: ‘Tolerantie. Dat heb ik van de Kurier’.

De stad Wenen zelf adverteert ook in het tweede deel van de gids en laat zien aan te sluiten bij Bijbelse grondwoorden met: ‘Wenen, de stad voor het leven’.

Ögussa is een bedrijf wat zich bezig houdt met het opkopen van goud en zilver. Met gevoel voor Bijbelkennis laat het bedrijf een kop van een stier zien en voegt het bijschrift toe: ‘Het is niet alles goud wat er blinkt’.

En Eduscho, een koffieleverancier speelt in op de actualiteit met de tekst: ‘Langer wakker blijven in de lange nacht. Met Creme superieur’.

De nacht begon in Oostenrijk met het luiden van de klokken in heel het land. Er was een centrale openingsdienst in de Lutherse stadskerk in Wenen. Bisschop Helmut Krätzl verzorgde de prediking en riep op om meer moed aan de dag te leggen in de oecumene. Er waren ook vertegenwoordigers aanwezig bij de openingsdienst van andere kerken. De kerkennacht in Nederland vindt plaats in het weekend van 21 t/m 23 juni. Ook daar zijn gemeenschappelijke onderdelen, onder meer verwerkt in de publiciteit en in het advies om een lied van Coen Wessel een plek te geven in het programma of de entourage. De kerkennacht in Nederland heeft diverse sponsors op landelijk niveau en op plaatselijk niveau is het de verantwoordelijkheid van de locale kerk om eventueel aanvullende middelen te zoeken.

Foto’s:
Goudinkoper
Koffieverkoper
Kaarsenaanbieder
Geldwerver
Hieronder v.l.n.r.: stad Wenen, spaarbank, stad Wenen,krant.