Leken bij kerkennacht

Als er één activiteit populair is tijdens de kerkennacht dan is het wel de ‘preek van de leek’. De toespraak met een religieuze tint is ooit bedacht door ds. Abeltje Hoogenkamp uit Amsterdam. Zij vermoedde dat het spannend zou zijn om mensen met ‘bewezen preekpotentie’ te vragen een kansel in een kerk te beklimmen. Niet om een lezing te houden, maar om voor één keer de beproefde vorm van een kerkdienst te volgen. Om te zingen, te lezen, te bidden en te collecteren. Inmiddels hebben vele spraakmakende Nederlanders de kansel beklommen en tijdens de kerkennacht zijn er op diverse plaatsen uitdagende sprekers genodigd.

We geven een paar voorbeelden. In Utrecht zal zangers Karin Bloemen de preek van de leek in de Domkerk verzorgen. Na het succes van Claudia de Breij vorig jaar die voor een overvolle kerk haar woorden van liefde en saamhorigheid vertolkte is het nu aan de zangeres die vooral bekend is vanwege haar zangcarrière. IJsmeester Henk Kroes van de Friese Elfsteden verzorgt de preek in Achlum – Hitzum.

In Rotterdam gaat burgemeester Ahmed Aboutaleb voor in een preek over ‘de zes zintuigen’. Hij krijgt de Laurenskerk tot zijn beschikking om zijn bijdrage naar voren te brengen. De schrijver Frank Westerman houdt in de Jozefkerk in Assen zijn preek van de leek. Burgemeester Sijbom verzorgt de preek in de protestantse kerk in Losser. En burgemeester Mans doet hetzelfde in Castricum. Enkhuizen heeft ‘preken van de leek’ op het programma staan door ‘bekende Henkuzers’.

Tijdens de kortste nachten van het jaar, 21-23 juni, openen honderden kerken door heel Nederland hun deuren. Niet om de gebruikelijke viering te houden, maar om buurtgenoten te laten zien wat er allemaal in zo’n kerk gebeurt. Van Groningen tot Venray en van Glanerbrug tot Rijswijk laten bewoners van die kerken zien wat ze in huis hebben.

Dit jaar doen er meer dan 50 plaatsen mee, waardoor het één van de grootste oecumenische initiatieven ooit is. De Kerkennacht wordt georganiseerd door de Stichting Kerkennacht Nederland en ondersteund door de Raad van Kerken.