Laatste voorbereidingen K8

Twee vrijwilligers, Ria en Anneke, in de Laurenskerk steken een kaarsje aan als voorbereiding op de kerkennacht 2013. In de hoofdkerk van Rotterdam wordt komende zaterdag 22 juni de Kerkennacht gehouden: met een zintuigenspel voor kinderen, de preek van de leek door een beroemde Rotterdammer, een één-uur-studie-koor van Vierne en vierhandig de Bolero van Ravel op het grootste orgel van Nederland. De kaarsenzee geeft voor al die activiteiten een passend decor. Dankzij deze en tal van andere vrijwilligers is het mogelijk dat de Laurenskerk en nog 51 andere kerken in Rotterdam, en honderden kerken in heel het land komend weekend hun deuren geopend hebben voor het grote publiek.

Er worden duizenden bezoekers verwacht die een kijkje willen nemen in een gebouw of die een kort programma willen volgen dat de kerken hen aanbieden. In Amersfoort en Amsterdam, in Borne en Boxmeer, in Haarlem en Haaksbergen, tot en met het Westfriese Westwoud gaan alle kerkdeuren open. Er zijn vele duizenden kaarsen aangestoken en tienduizenden uitnodigingen verstuurd. Verschillende prominente Nederlanders verlenen medewerking aan het evenement; onder hen Henk Kroes, de oud-ijsmeester van de Friese Elfstedentocht, Karin Bloemen verzorgt de ‘preek van de leek’ in Utrecht en burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam preekt in Rotterdam over ‘het zesde zintuig’.

Wellicht is er bij u in stad of dorp ook een programma. Wellicht gaat u ‘verderop’ een kijkje nemen. Dat kan in: Achlum-Hitzum, Alkmaar, Amersfoort, Amsterdam, Arnhem, Assen, Barneveld, Borculo, Boxmeer, Castricum, De Lutte, Den Haag, Den Helder, Deventer, Dieren, Dordrecht, Duiven, Ede, Enkhuizen, Glane, Glanerbrug, Gouda, Graft-de Rijp, Groningen, Haaksbergen, Haarlem, Hengelo, Hilversum, Joure, Julianadorp, Leeuwarden, Leiden, Lelystad, Losser, Nijmegen, Oegstgeest, Overdinkel, Poortugal, Rhoon, Rotterdam, Rijswijk, Spankeren, Utrecht, Venray, Voorschoten, Westwoud, Zaandam.

Foto: kaarsen aansteken in de Laurenskerk