Kerkendag in beeld

De organisatie van de Friese Kerkendag stelt bezoekers in de gelegenheid om nog even na te genieten van de kerkendag in Heerenveen, waar naar schatting 950 bezoekers zijn geweest. Om een indruk te krijgen van de dag kunnen bezoekers meer dan 100 foto’s bekijken op www.fryslaninbeweging.nl (onderdeel: Fotos-Kerkendag-2012).

Naast de mensen die fysiek één van de tientallen werkshops of andere programma-onderdelen hebben bezocht, zijn veel mensen geïnformeerd over de dag. De organisatie heeft 1000 posters en 5000 flyers verspreid, zo zegt men in een evaluatie.

Inhoudelijk merk je bij zo’n dag dat activiteiten divers zijn en een verschillende invalshoek hebben gekregen. Eén van de punten waar dat aan de orde was, betrof de relatie met mislims. De organisatie schrijft er eerlijk over: ‘’t Grappige en ook bijzonder was, dat bij de ene presentatie werd opgeroepen de moslims te bekeren en er op het zelfde moment, een paar honderd meter verderop de kerkendag- gangers hartelijk werden ontvangen in de Turkse moskee. Betekent oecumene immers niet “de gehele bewoonde wereld” of beter nog “de gehele voor iedereen bewoonbare wereld” zoals ons bij de opening werd verteld?’

En concluderend stelt men: ‘Moge het zo zijn, dat deze kerkendag heeft mogen bijdragen aan tolerantie en begrip voor elkaars, vaak afwijkende, ideeën. Jezus had 12 leerlingen. Individuen van ongekend divers pluimage. Juist in deze wereld van opgelegde universaliteit is diversiteit een te koesteren rijkdom’.

Foto van de slotviering; één van de honderd foto’s die men op de website kan vinden; voor de scherpe kijkers is de bischop van Groningen-Leeuwarden op de voorgrond te herkennen.