Langste eettafel

De Coalitie Erbij, waarin de Raad van Kerken als waarnemer meedoet, organiseert van 26 september t/m 5 oktober de ´Langste Eettafel van Nederland´. Het initiatief haakt in op de Burendag die ook in die periode wordt gehouden.

Het is de bedoeling dat er op de genoemde dag zoveel mogelijk mensen op verschillende plekken in Nederland met elkaar aan tafel gaan zitten en zo gezamenlijk de langste eettafel vormen. Zo leer je mensen beter kennen en versterk je je contacten, schrijft de Coalitie Erbij. ´Een leuke en lekkere manier dus om eenzaamheid te voorkomen! Samen gaan we er voor zorgen dat alle tafels gecombineerd de langste eettafel ooit wordt. Het streven is een lange eettafel te hebben met uiteindelijk 20.000 gasten, een tafel van van ten minste 10 kilometer lang!´

De langste eettafel van Nederland is voor iedereen. Omdat het die dag Burendag is, is het een goede gelegenheid om je buren uit te nodigen voor een etentje en een praatje. Maar andere mensen uitnodigen mag natuurlijk ook.

De eettafel kan worden ingericht in de kerk, maar het kan ook gewoon bij mensen thuis, of in het buurthuis, een school, een bejaardentehuis, of een studentenvereniging.

De Coalitie Erbij vraagt aan initiatiefnemers om de aanpak te melden. Meedoen bestaat uit de volgende vijf stappen.

Stap 1: Stuur een mailtje naar www.komdedeuruit.nl onder vermelding van ‘eettafel’. Je krijgt zo vanzelf bericht wanneer en hoe je je officieel kan aanmelden.

Stap 2: Stel een locatie vast; bijvoorbeeld in de kerk, bij je thuis, op je werk, in het buurthuis of gewoon buiten op straat.

Stap 3: Nodig je buren en andere mensen uit voor een etentje op 24 september. Hoe meer mensen je uitnodigt, hoe langer de Langste Eetttafel!

Stap 4: Bedenk wat je wilt gaan koken. Ben je zelf geen keukenprins(es) en wil je niet teveel geld uitgeven? Vraag iedereen om iets mee te nemen.

Stap 5: Eet smakelijk! Vergeet niet om een leuke foto te maken van jullie eettafel!

Archieffoto om thema te onderstrepen