Website mobiel-proef

De website www.raadvankerken.nl is mobiel-proef gemaakt. Daarmee gaat een wens in vervulling van het bureau om de informatie van de website ook gemakkelijk toegankelijk te doen zijn op mobiele telefoons.

Tot voor kort kregen bezoekers van de Raad slechts enkele besturingswoorden in beeld als ze de website op hun mobiele telefoon opzochten. Dankzij het design en technisch bureau SyncCMS is dat verleden tijd. Wie toegang heeft tot het internet, bijvoorbeeld via het programma Safari, kan onverkort de actuele pagina’s raadplegen van de Raad van Kerken en al naar gelang de verlangde sterkte de tekst groter of kleiner maken tussen duim- en wijsvinger.

Het bureau van de Raad van Kerken had eerder om de update gevraagd, omdat steeds meer mensen en vooral jongeren het internet opgaan met de mobiele telefoon. In landen zoals China kennen jonge mensen het world wide web eigenlijk alleen vanuit het rechthoekje dat ze tegen hun oor houden. Het bureau van de Raad van Kerken probeert regelmatig actuele berichten op de site te zetten en gelet op de snelle wisseling van frontpagina’s is dat een extra reden om ook mobiel benaderbaar te willen zijn.

Het mobiel internet maakt een enorme groei door. Vorig jaar had – zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek – 51 procent van de Nederlanders toegang tot mobiel internet. Een jaar daarvoor lag het percentage nog op 35 procent. Vijf jaar geleden lag het aantal slechts op 10 procent.

De verbetering van de digitale toegang tot de Raad van Kerken wordt mede mogelijk gemaakt door de steun van het Skan-fonds.

Foto:
Een vertrouwd beeld: voorafgaand aan een conferentie van de Raad van Kerken – in dit geval over apostoliciteit – raadpleegt één van de deelnemers nog even het internet via de mobiele telefoon.