Bekroning uit Hongarije

Prof. dr. Ferenc Postma uit Venlo heeft een hoge onderscheiding gekregen van de ambassadeur uit Hongarije. Het gaat om het gouden kruis van de orde van de republiek Hongarije. Daarmee krijgt zijn oecumenische inzet voor de bilaterale contacten een gouden randje.

Gyula Sümeghy, de ambassadeur, overhandigde de versierselen afgelopen week. Hij prees Postma omwille van zijn inzet voor de Nederlands-Hongaarse relaties.

Postma, zelf zoon van een geëmigreerde Hongaarse moeder, studeerde theologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij verdiepte zich in de verhouding tussen de protestantse kerken in Nederland en Hongarije. Na de grote politieke veranderingen in Hongarije doceerde hij aan Oost-Europese instellingen. Sinds 1995 is hij docent aan de Károli Gáspár Universiteit van de Hongaarse Reformatorische Kerk in Budapest. Postma organiseerde in 2006 een tentoonstelling van Hongaarse boeken aan de Vrije Universiteit. Hij nam afscheid van de universiteit in 2010.

Prof. dr. Ferenc Postma is getrouwd met dr. Margriet Gosker. Zij is onder meer lid van de Beraadgroep Geloven en Kerkelijke Gemeenschap van de Raad van Kerken.

Foto: Tweede van links de ambassadeur, tweede van rechts prof. dr. Ferenc Postma naast zijn vrouw.