Kerken over kernenergie

De milieuramp in Japan brengt het thema van de kernenergie hernieuwd onder de aandacht. Het Zeeuws Sociaal-Ethisch Beraad, werkzaam onder auspiciën van de Raad van Kerken in Zeeland, heeft een bezinningsbrochure uitgebracht over kernenergie. Deelnemers uit de kerken ondersteunen ook de landelijke manifestatie op 16 april gericht tegen kernenergie. Van 13.00 uur tot 16.00 uur verzamelen de mensen zich op de Dam onder het motto, dat men ‘schoon genoeg’ heeft van kernenergie.

‘Een brede coalitie van maatschappelijke organisaties en politieke partijen roept op tot een landelijke manifestatie tegen kernenergie op 16 april, onder het motto: Nederland heeft schoon genoeg van kernenergie’, aldus  Ton de Nooij van 1981 tot 2005 predikant in Vlissingen met een bijzondere opdracht voor samenlevingsvraagstukken. Sinds 2005 is hij politiek actief voor GroenLinks en sinds 2008 beëdigd als raadslid.

Er is een schriftelijke petitie die men kan tekenen via www.schoongenoegvankernenergie.nl. Daarop hebben op 12 april 64.063 mensen getekend.  De teller loopt overigens rap door. Het gaat daarbij ook om de zorg indien er een tweede centrale in het Zeeuwse Borssele wordt geopend.

Ton de Nooij schrijft op zijn website: ‘25 en 26 april staat in het teken van de herdenking van de ramp in Tsjernobil, dan 25 jaar geleden. De jaarlijkse Paasmars voor de vrede gaat dit keer naar de opwerkingsfabriek Urenco in Almelo. Er gaan groepen van uit Nederland en vanuit Duitsland daar naar toe. Een aantal van hen komt na afloop door naar Goes. Daar wordt ’s avonds in het Beest een herdenkingsbijeenkomst gehouden. Na afloop gaan de deelnemers naar het strand bij de kerncentrale voor een nachtwake. Ik vond het heel bijzonder, dat de Ukraïense ambassade deze herdenking op haar site vermeldt. Dat is overigens wel verklaarbaar, want Tsjernobil ligt dicht bij de grens van de Ukraïne’.

De bezinningsbrochure kan worden opgevraagd via www.protestantszeeland.nl.