Nieuwe ikonostase

De Russisch-orthodoxe Tichelkerk in Amsterdam heeft een nieuwe ikonostase gekregen. Daarmee is het gezicht van de interieur van de kerk ingrijpend aangepast. De gemeenschap maakt via de vereniging van Nikolaas van Myra deel uit van de Raad van Kerken in Nederland, als geassocieerd lid.

De kloosterkerk in het hart van Amsterdam (in het verleden in gebruik bij de Minderbroeders Kapucijnen) is in 2005 gekocht door de parochie van de heilige Nikolaas van Myra. De eerste Goddelijke Liturgie werd gevierd met het feest van de Doop des Heren in januari 2006. In 2007 werd een commissie ingesteld voor de inrichting van de kerk. De commissie ging in zee met een ontwerp van de Engelse beeldhouwer en ikonenschilder Aidan Hart.

Aidan Hart werd geboren in Engeland en groeide op in Nieuw-Zeeland. In 1985 werd hij opgenomen in de Orthodoxe Kerk door de Metropoliet Anthony Bloom, die ook in 1974 de parochie in Amsterdam stichtte. Hij legde zich toe op het schilderen van ikonen en op houtsnijwerk. In 1993 vervaardigde hij een omlijsting voor de zeer bekende ikoon van de Moeder Gods van Iviron in het Iviron-klooster op de berg Athos.

De ikonenwand van de Tichelkerk is opgebouwd uit drie soorten kalksteen met subtiele kleurverschillen, wat de wand grotere diepte geeft. Onder de zes ikonen (de bestaande ikonen van Christus en de Moeder Gods, al ruim 30 jaar in het bezit van de parochie, en vier nieuwe, die Hart de komende maanden zal schilderen) bevinden zich gebeeldhouwde panelen met verschillende afbeeldingen. Boven de centrale (Koninklijke) deuren bevindt zich een boog met een gebeeldhouwde ikoon van Christus (de “niet-met-handen-geschilderde”) en twee engelen in aanbidding. In zijn ontwerp heeft Hart aansluiting gezocht bij de vroegchristelijke kunst van de vele achtergronden die de parochie kent (meer dan 20 nationaliteiten): naast oud-Russische elementen zijn ook vroege voorbeelden uit Georgië, Byzantium, Ravenna en Engeland gebruikt. Al het beeldhouwwerk is met de hand uitgevoerd. Foto’s van de ikonostase zijn te zien op www.orthodox.nl