Journalistieke databank

De meeste berichten die journalisten vanuit Egypte en de West-Arabische wereld sturen hebben de eigenschappen van hoofdstadjournalistiek. Kees Hulsman was woensdag 28 april te gast bij de Beraadgroep Interreligieuze Ontmoeting van de Raad van Kerken. Hij vertelde over zijn project in Egypte waarin hij probeert onjuiste en negatieve berichtgeving over de islam en de interreligieuze dialoog te verbeteren.

Veel berichten die in de media komen zijn geschreven vanuit de hoofdstad Kaïro, zei Hulsman. De journalist is niet ter plaatse geweest om zich op de hoogte te stellen van de situatie. Daardoor komen gebeurtenissen op een foutieve manier in de media en versterken de media de polarisatie tussen de verschillende godsdiensten.

Kees Hulsman studeerde ooit niet-westerse sociologie in Leiden. Hij werkte zeven jaar als directeur van een christelijk emigratiebureau. Hij trouwde met een Egyptische vrouw. En vanaf 1994 werkt hij als correspondent voor diverse media in de Nijldelta. Hij ontdekte de bizarre berichtgevingen over zijn nieuwe vaderland. Om de eenzijdige verkleuring te voorkomen startte hij een databank, waar inmiddels zo’n 23.000 artikelen op zijn geplaatst van grotendeels Arabische oorsprong. Hij wil met de database de berichtgeving verbeteren. Tientallen studenten hebben de database inmiddels geraadpleegd en analyses gemaakt van hoe selectiemechanismen en interpretatiekaders werken.

Hulsman stelt vast dat er nogal wat berichten zijn gemaakt die uitgaan van een complottheorie tegen een religie. In werkelijkheid blijkt de situatie veel genuanceerder te liggen en spelen eigendomsrecht en eerwraak vaak een niet-onbelangrijke rol in conflicten.

Hulsman verblijft op dit moment in Nederland en verzorgt voor Kerk in Actie toerusting op plaatselijk vlak. Verder geeft hij het vak levensbeschouwing op een middelbare school. Hij verwacht over enkele maanden weer naar Egypte te vertrekken. Geïnteresseerden kunnen meer informatie lezen op: www.enawu.org

Foto: Kees Hulsman