Pensioenfonds belegt in microkrediet

De kerk is veel geld kwijt geraakt door de kredietcrisis. De PKN alleen al zag 200 miljoen verdampen. Maar de microkredieten blijven overeind. Dat heeft drs. Peter Eenshuistra bekendgemaakt. Hij is directeur van het Pensioenfonds van Predikanten van de Protestantse Kerk in Nederland.

Het pensioenfonds beheert een totaalvermogen van 930 miljoen euro. Zo’n 5700 predikanten zijn aangesloten. Tussen 1 januari en 31 oktober 2008 is het pensioenfonds het genoemde bedrag van 200 miljoen euro kwijtgeraakt. Dat is twintig procent van het vermogen. De dekkingsgraad – de graadmeter van de financiële gezondheid – is gedaald van 146 procent eind 2007 naar 106,4 procent eind november 2008. Aldus Eenshuistra.

De verdamping van vermogen gaat gepaard met het hernieuwd belijden van de waarde van kredieten aan arme landen en aan doelen met een ideële achtergrond. Want in hetzelfde artikel waarin Eenshuistra deze cijfers geeft, erkent hij dat er ook lichtpuntjes zijn. Eenshuistra: ‘Er is één belegging die ondanks alle stormen overeind is gebleven en dat is onze portefeuille microkredieten bij SNS Asset Management. Daar zitten leningen in aan kleine ondernemers in ontwikkelingslanden: winkeliers, bakkers, wevers en andere ambachtslieden. De lokale economieën waarin deze mensen werken zijn niet aangesloten op het wereldwijde kapitaalscircuit en blijken dus ook helemaal geen last van de crisis te hebben. De wevers weven daar gewoon door, en de bakkers bakken brood. Toch een prettige gedachte’.

Oikocredit

Via een website van de PKN maakt het pensioenfonds bekend dat er 10 miljoen euro in Oikocredit wordt geïnvesteerd. ‘Dit past in de trend dat pensioenfondsen steeds vaker maatschappelijk verantwoord beleggen’. De investering komt voor Oikocredit op een goed moment vanwege een snel groeiende vraag naar microkredieten in ontwikkelingslanden. Oikocredit is een van de grootste particuliere financiers van de microkredietsector ter wereld.

Oikocredit is afkomstig uit het “sociale evangelie” van de Wereldraad van Kerken, dat is gericht op een rechtvaardige, betrokken en duurzame samenleving. Tijdens de Algemene Bijeenkomst in 1968 in Uppsala, Zweden, vroegen jonge en politiek betrokken kerkleden zich af: “Waarom investeren kerken zonder gewetensbezwaren in banken die hun beleggingen richten op industrieën die profiteren van de oorlog in Vietnam en de Apartheid ondersteunen? Is er geen betere manier om fondsen te investeren? Een manier die meer in lijn is met de sociale leer van de kerk?”

Zeven jaar later, in 1975, werd de Oikocredit Ecumenical Development Cooperative Society U.A. opgericht om kerken en kerkgerelateerde organisaties een alternatief investeringsinstrument te bieden dat was gericht op de belangen van de armen. Het doel was om te investeren in rechtvaardigheid door kredieten te verstrekken aan de productieve ondernemingen van minder bedeelden. Het internationale hoofdkantoor werd gevestigd in Amersfoort, Nederland.