Kerkproeverij: Welkom, zeg het met bloemen

Welkom, de koffie staat klaar!

Kerken en parochies die meedoen met Kerkproeverij vragen eigen kerkleden om mensen uit te nodigen een kerkdienst bij te wonen. Mensen die de gewoonte wat zijn kwijtgeraakt een kerkdienst te bezoeken zijn zo in de gelegenheid weer eens achter de kerkdeuren te kijken en te zien hoe het er toe gaat.
Nodig die ander eens uit om te proeven van de stilte, de woorden uit de Bijbel, de gemeenschap en……. de koffie.

Gastvrijheid
‘Gastvrijheid is… het gevoel dat je te gast bent.
Wanneer je te gast bent, word je als uniek mens gezien die welkom wordt geheten en waarvoor oprechte aandacht is. Gastvrijheid is de kunst om mensen welkom te laten voelen.’
En:
‘Gastheerschap is naar beste kunnen, vanuit je hart, een gast oprechte aandacht, veiligheid en comfort bieden.’

–Twee citaten van de site van het platform
 Gastvrijheid in Bedrijf –

Op de website van de Evangelische Omroep staat het volgende:
‘We gaan iets nieuws doen! Wat in Engeland en de VS al jaren een bewezen succes is. Namelijk, gewoon iemand uitnodigen om mee te gaan naar de kerk. Om het geloof te ‘proeven’. Want waarom zou je datgene wat voor jou waardevol is alleen voor jezelf houden?
Maar het hangt van jou af, of jij het durft. Om op je collega, buurman, vriend, of familielid af te stappen en te zeggen: “Hé, ga je met me mee?” Gewoon voor een keertje. Wie weet welke uitwerking het gaat hebben. Het gaat om het uitnodigen, dat we dat weer leren. En inderdaad, misschien zegt diegene: ik kom niet. Maar dan hebben we de uitnodiging wel gedaan. En dat telt.”

Schikking
•    Maak in de hal van de kerk een tafel mooi met verschillende koffie- en theepotten, kop en schotels, serveerschaaltjes enz.
Neem ook serviesgoed uit andere culturen – iedereen is welkom.
•    Leg allerlei soorten (veld)bloemen in het serviesgoed.
•    Probeer ook aandacht te geven aan de details zoals een koffielepel, de verschillende kleuren symbool voor de verschillende mensen die toch met elkaar verbonden zijn door het koffiemoment.
•    Óf een koffiezetter met een rood snoer als beeld van de geest die een inspiratiebron wil zijn.
•    Een serveerschaaltje met een klimopblad en korenaren geeft de kernwoorden aan: trouw en het levende brood.
•    Zorg dat het uitbundig en vrolijk is:
feest om elkaar te kunnen ontmoeten!