Kerk op praalwagen

Een orgel dat bloemen en licht produceert als het bespeeld wordt, een kerk zonder muren die duidelijk maakt dat er geen drempels zijn en een rad dat geloof, hoop en liefde verspreidt. ‘Als je geen liefde hebt voor anderen, zijn je woorden zinloos’, zeggen de witte en bruine bonen op de enorme bijbel die op de wagen langs tienduizenden bezoekers wordt getrokken.

Al ruim 53 jaar wordt er in Roden een parade gehouden, waarin praalwagens volgeprikt met bloemen door het dorp trekken. Het gaat in de regel om wagens die door buurtverenigingen en scholen zijn gemaakt. In Roden is er dit jaar voor het eerst een wagen gemaakt vanuit de protestantse kerk. Ze zijn nieuw en mogen de parade van 17 wagens openen dit weekend. De parade is op 23 september te bewonderen. De middagroute begint om 13.30 uur vanaf de Ceintuurbaan Zuid. De avondparade begint om 19.00 uur.

Het thema van de parade is ‘Let me entertain you’. De kerk heeft er het motto aan gegeven ‘De kerk in het midden laten’, waarmee de makers willen uitdrukken dat ze er voor iedereen zijn. Boeiend is de uitleg die de ontwerpster Judith Oosterhuis en ds. Walter Meijles in het plaatselijke Kerknieuws geven:

Voorkant

Allereerst rijdt er op de trekker een vredesduif mee. Deze duif staat symbool voor hoop in landen waar oorlog heerst. Aan de voorkant van de wagen is de Hoorn des Overvloeds te zien: brood/koren en wijnranken verwijzen naar het avondmaal. Dan komt het podium met een grote Bijbel, waarbij de tekst uit Korintiërs staat geschreven over de liefde.

Midden

Niet te missen in het midden van de wagen is de kerk. De kerk heeft alleen contouren en is dus letterlijk open. De Kerk betekent voor iedereen iets anders, maar wil vooral voor iedereen toegankelijk zijn, voor jong en oud. De glimmende discobol staat voor de zelfreflectie en de gezelligheid. Niet te missen is het bruidspaar en de dominee onder de toren. Daarnaast staat op een ander podium een swingend kerkkoord e longen uit hun lijf te zingen.

Overgang

Voor jeugd en jongeren worden vele activiteiten georganiseerd; bijvoorbeeld Hobbykeuken en Soos in de Bijkeuken. Op het oranje podium zijn kinderen druk aan het knutselen. De mozaïektrappen vormen een regenboog. De regenboog is een teken van belofte, van vriendschap en hoop.
Op het laatste podium staan een levensrad en het orgel. He levensrad heet allerlei symbolen die staan voor ankerpunten in het leven. Het kruis, anker en hart staan voor geloof, hoop en liefde. De alfa en omega voor het begin en einde en het gelukssymbool klaverblad kennen we allemaal.

Achterkant

Op het laatste podium staat een orgel. Een orgel, zoals het Hinszorgel, is een kunstwerk op zichzelf. Dit regenboogorgel op de wagen zit vol licht en toont verrassingen als de organist erop speelt! Om de wagen heen zijn de lopers verkleed om aspecten van geloven te tonen. Geloven is ook onthaasten, twijfelen, helpen, troosten, verwonderen en geven.

Materialen

Er zijn voor de afwerking van een trap, het rad en het Boek veel droge bonen gebruikt en er is ook met kool en aardappelen gewerkt. Het equivalent in geld dat we aan eetbare materialen hebben gebruikt, schenken we als gemeente aan de voedselbank.
Een wagen vol mensen en bol van symboliek, waar de bekijekrs van de Rodermarkt van kunnen genieten!

Foto’s: voorbereidingen aan de praalwagen in Roden; de bloemen worden er op het laatst nog opgeprikt