Afscheid Tom Mikkers

In een ongedwongen sfeer stond zaterdag 4 juni een lange rij mensen in de Utrechtse Geertekerk te wachten om Tom Mikkers persoonlijk de hand te schudden. Tijdens deze afscheidsreceptie van Mikkers als algemeen secretaris van de Remonstrantse Broederschap was een grote waardering te bespeuren voor de moed en creativiteit die hij in de afgelopen 8 jaar aan de dag heeft gelegd.

De persoonlijke gesprekken met Mikkers werden verder ingekleurd door een aantal toespraken. Wibren van der Burg, namens Remonstrants Curatorium, ds. Wim Altink namens de Raad van Kerken en Monique Slingerland namens Trouw kwamen aan het woord. Men roemde Tom Mikkers gave van inspiratie, zijn vernieuwingen in aanpak gekoppeld met een zakelijk inzicht. Mikkers heeft met zijn doorzettingsvermogen de Remonstranten weer duidelijk op de kaart gezet, aldus vriend en voor zover te vinden vijand, vooral door de onconventionele PR acties.

Een mooi bewijs daarvan was onlangs zichtbaar met Pinksteren, toen een vijftig nieuwe leden aan de Remonstrantse Geertkerk konden worden toegevoegd!

Het is nog niet bekend hoe Tom Mikkers zijn kerkelijke of maatschappelijke carriere zal voortzetten. De Remonstranten hebben al wel aangekondigd dat er binnen enkele maanden een opvolger van Tom Mikkers zal worden gepresenteerd.

Foto:
1. Tom Mikkers, onlangs tijdens een ontmoeting van de Raad van Kerken en de Remonstrantse Broederschap

2. Impressie van enkele bezoekers bij het afscheid in de Geertekerk