Kerkennacht 49 plekken

Er zijn inmiddels 49 kerken die meedoen met de kerkennacht, die plaatsvindt In het weekeinde van 19 tot 21 juni 2015. Dat bleek tijdens een bestuurlijk overleg deze week in Amersfoort. Het belooft een heel spektakel te worden, waarvan de inhoud per plaats behoorlijk kan verschillen. Leidend thema is dit jaar: Kerk Binnenstebuiten.

Het bestuur werkt aan een originele manier om dit thema verder onder de aandacht te brengen. Men denkt aan de presentatie van korte videofilmpjes op YouTube waarbij mensen iets uit hun kerk naar buiten brengen, dat kort toelichten, en vervolgens drie anderen nomineren om ook iets uit de kerk naar buiten te brengen. Tijdens de brainstorm in het bestuur vermenigvuldigden zich de gedachten over wat je naar buiten kunt brengen en welk verhaal je er mee kunt verbinden.

De Kerkennacht is een tweejaarlijks oecumenisch evenement. In Nederland, maar ook in diverse andere Europese landen, openen tal van kerken en gebedshuizen in een weekend hun deuren. In Nederland is dat eigenlijk altijd het weekend rond de kortste nacht. Onderzoek van Henk de Roest wijst uit dat veel mensen de kerkennacht aangrijpen om eens bij de buren naar binnen te kijken. In grote steden is het vaak ook een manier om mensen die anders de kerk ietwat mijden te verleiden om toch eens binnen te kijken. De kerken zelf beslissen of ze de deuren openzetten en welk programma ze aanbieden. Ervaring leert, dat een programma met een zeker ‘prikkelgehalte’ de meeste toeloop krijgt. Je moet dan denken aan een preek van de leek, waarin Claudia de Breij voorgaat of de schrijver Frank Westerman; of aan een uitleg en presentatie van de organist onder de titel ‘De meest scheve muziek, waaraan u zich in de regel ergert’.

De kerkennacht vindt plaats sinds 2007. In Nederland zullen dit jaar plaatsen meedoen als onder meer: Achlum / Hitzum, Amersfoort, Amsterdam, Arnhem, Assen, Baarn, Borculo, Breda, Bussum, Ede, Den Haag, Delft, Deventer, Duiven, Ede, Enkhuizen, Ginniken, Gorinchem, Gouda, Graft de Rijp, Groningen, Haaksbergen, Haarlem, Hengelo, Hilversum, Huizen, Kaag en Braassem en Nieuwkoop, Oude Wetering, Rijpwetering, Oud Ade, Roelofsarendsveen, Leiden, Lelystad, Losser e.o., Maarssen, Noord-Groningen (Garmerwolde, Ten Boer, Ten Post, Lellens), Nijmegen, Oosterhout, Pijnacker, Raalte Broekland, Renkum, Roterdam, Rijswijk, Santpoort, Sassenheim, Utrecht, IJmuiden, Zaandam, Zutphen.

Voor meer informatie en actuele informatie: www.kerkennacht.nl