Materiaal gebedsweek te koop

Er zijn bij het bureau van de Raad van Kerken nog diverse materialen te koop in het kader van de week van gebed om eenheid onder de christenen, die vanaf 15 januari 2012 wordt gehouden. Er zijn nog enkele tientallen banners, een beperkt aantal posters en nog voldoende boekjes met liturgieën en kaarten.

Dat blijkt uit een tussentijdse inventarisatie van het bureau van de Raad van Kerken. De cijfers laten zien dat er steeds meer downloads worden geplaatst op de website van de Raad van Kerken. Het aantal downloads is in de laatste maanden van 2011 gestegen met zo’n 37 procent ten opzichte van het aantal mensen dat vorig jaar het materiaal digitaal binnenhaalde. Het impliceert dat steeds meer gemeenten en parochies hun eigen materiaal aanpassen, printen en verspreiden.

Zoals bekend is het thema voor 2012 ‘Winnen met gevouwen handen’. Het materiaal is ontwikkeld door de kerken in Polen. Ze geven met het thema een knipoog naar het aanstaande Europese kampioenschap voetbal, dat gehouden wordt in Polen en in Oekraïne. Het winnen in de kerken is van een ander karakter, maken ze duidelijk in een toelichting.

Tegelijk is er een zekere euforie merkbaar, daar waar de Polen zich meer en meer opgenomen voelen in de Europese gemeenschap. De jaarlijkse bezinning in het kader van de week van gebed, die plaatsvond in Chemin Neuf (bij Oosterhout) ging dan ook door op de gebedsthema’s die aansluiten bij Europa. De kerken richten zich op het vergroten van de solidariteit tussen kerken en landen in Europa.

In de gele balk op deze website kunnen bezoekers onder het trefwoord ‘vieren’ het materiaal voor 2012 aantreffen. Veelbekeken materiaal is onder meer de meditatie en het kindermateriaal. Het aantal downloads van het kindermateriaal is in 2011 gestegen met 16 procent ten opzichte van het aantal downloads van vorig jaar. Dit materiaal is alleen via internet te verkrijgen.

De mogelijkheid om een banner op te hangen bij de kerk is nieuw. De Raad van Kerken werkt daarin samen met de Evangelische Alliantie. De banner kondigt de Week van gebed aan, en is ieder jaar weer opnieuw bruikbaar. Afmeting 300 x 80 cm. De prijs daarvan is € 40,00 (incl portokosten). Bekijk banner (pdf) . De banner kan buiten aan de kerk worden gehangen, maar ook in de kerk. Om de proporties van de banner een beetje in te schatten, kunt u naar de foto kijken bij dit bericht. Het bureau gaat weer open kort na Nieuwjaar. Bestellingen kunnen ook nu worden geplaatst en zullen begin 2012 worden gehonoreerd.
De prijzen zijn gelijk gebleven met vorig jaar: boekje € 0,80; poster € 1,00; kaart € 0,15; bij bestelling van 5 boekjes of meer ontvangt u 1 poster gratis; bij bestellingen van 50 exemplaren of meer: boekje € 0,70.