Materiaal rond 4 en 5 mei

In Nederland herdenken we op 4 mei de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en vieren we op 5 mei dat we in vrijheid leven. Voor beide gelegenheden ontwikkelde de projectgroep Vieren een liturgische handreiking die gebruikt kan worden voor kerkdiensten of andere samenkomsten in lokale gemeenten en parochies. Hoewel het materiaal ten dele is gemaakt met het oog op het thema uit 2019, ‘In vrijheid kiezen’, kunt u het ook in 2020 of daarna gebruiken. U treft het hieronder aan.

Het door het Nationaal Comité 4 en 5 mei gekozen jaarthema voor 2020 luidt ’75 jaar vrijheid’. We staan stil bij de vrijheid die is bevochten door mensen die daarvoor grote offers hebben gebracht. We vieren dat we sinds 1945 inmiddels 75 jaar in vrijheid leven, in het besef dat we samen verantwoordelijk zijn om deze vrijheid door te geven aan nieuwe generaties.

Bonhoeffer 75

In 2020 is het eveneens 75 jaar geleden dat de Duitse theoloog en verzetsman Dietrich Bonhoeffer geëxecuteerd werd. Met het oog op zijn sterfdag op 9 april, tevens Witte Donderdag, heeft de projectgroep Vieren, samen met de Roos van Culemborg, het boekje ‘Van horen zingen’ gemaakt, dat u hieronder aantreft. Daarin staan liturgische handreikingen om op Witte Donderdag aandacht te geven aan leven en werk van Bonhoeffer. Het bevat ook suggesties voor gemeentes en parochies die rond 5 mei een bevrijdingsmaaltijd willen organiseren in eigen dorp of stad.

Ook in het kader van Bonhoeffer 75 is het boekje ‘Op het spoor van bevrijding’, waarin dichters en kunstenaars vertellen en verbeelden wat het thema ‘Vrijheid’ bij hen oproept, nu ze zich een jaar lang intensief met Bonhoeffer hebben beziggehouden.

Materiaal