Groen bijbellezen: greenwashing of inspiratie?

Wat leert de Bijbel ons over schepping, natuur en het leven op aarde tegen de achtergrond van de ecologische crisis? Vijf webinars, die het Nederlands Vlaams Bijbelgenootschap deze herfst aanbiedt, leiden naar nieuwe inzichten over groene exegese.

Levert groene exegese andere vragen en inzichten op, rondom de grote vragen van vandaag? In de webinars is er ook aandacht voor de vraag: hoe kan je als kerk, als gemeente, groen thema’s oppakken.

Reeks webinars

De webinars zijn gratis en vinden plaats in oktober en november:

• Maandag 17 oktober: ‘De mens als beeld van God, een ramp voor de aarde?’
  • Maandag 24 oktober: ‘De wake-up-call van de profeten’. Gastspreker: Paul Schenderling.
  • Maandag 31 oktober: ‘De stem van de schepping in de Psalmen’. Gastspreker: Trees van Montfoort.
  • Maandag 7 november: ‘Moet deze aarde niet sowieso vergaan?’, over de apocalyptische beelden in 2 Petrus en Openbaring.
  • Maandag 14 november: ‘De bevrijding van de schepping volgens Romeinen 8:19-22’.

Boekje Bijbel en duurzaamheid

De webinars zijn vooral gericht op theologen en voorgangers, maar lijken ook interessant voor iedereen die zich wat meer wil verdiepen in de relatie geloof en duurzaamheid. Voor kerkleden komt er ook een inspirerend boekje: Bijbel en duurzaamheid. Hierin vindt u een bijbelleerplan, gespreksstof voor kringen en kindermateriaal.

De webinars zijn gratis en worden op maandagen gegeven van 10.00 tot 11.00 uur. De eerste is op 17 oktober.

• Aanmelden voor de webinars op de website van het Nederlands Vlaams Bijbelgenootschap.
  • Het boekje Bijbel en duurzaamheid kunt u binnenkort hier, op dezelfde website, bestellen.