‘Geloof en een hoop zonnepanelen’

30 juni verscheen het boek ‘Geloof en een hoop zonnepanelen’ van theatermaker en journalist Kees Posthumus. GroeneKerken werkte mee aan dit boek, waarmee lezers worden gestimuleerd om hun eigen leven en dat van hun kerk of geloofsgemeenschap te verduurzamen.

Overal in Nederlandse kerken zijn mensen op zoek naar een meer duurzame manier van leven. Want wie gelooft in een scheppende God, wil voor de prachtige schepping zorgen en deze bewaren. Maar hoe doe je dat als kerk? Hoe houd je duurzaam leven vol? En hoe blijf je, samen, geïnspireerd?

Ter ere van het 10-jarig jubileum van GroeneKerken in 2021, verzamelde Kees Posthumus verhalen van kerken die duurzame stappen zetten. In het boek Geloof en een hoop zonnepanelen zijn deze verhalen gebundeld en aangevuld met interviews, prachtige verhalen en gedichten over Gods Schepping, passende liederen, gebeden en recepten en cartoons. Het boek schetst een beeld van kerken die in beweging willen komen voor Gods schepping en geeft kerken en kerkleden handvatten om zelf stappen te zetten.

10 jaar GroeneKerken

Bijna 400 kerken sloten zich in de afgelopen tien jaar al aan bij het netwerk van groene kerken, van protestants en katholiek tot gereformeerd en evangelisch. Jan Vroonland -al jaren ambassadeur voor GroeneKerken- ziet dat zorg voor de schepping jaren geleden een onderbelicht thema was. ‘GroeneKerken is laagdrempelig. Als je als kerk de intentie hebt om met een of twee thema’s aan de slag te gaan, kun je al meedoen.’ En het is een 100 procent bindmiddel: of je nou islamiet, christen, boeddhist of hindoe bent, iedereen heeft belang bij duurzaamheid. Daar kunnen we elkaar in vinden!’