Wat kan je als gemeente doen voor Oekräine?

De Protestantse Kerk in Nederland roept de plaatselijke kerkelijke gemeenten in Nederland op om Oekraïense vluchtelingen gastvrij te ontvangen en hun hulp aan te bieden aan de burgerlijke gemeenten. Dat kan door opvangadressen aan te bieden, maar ook om de kerk open te stellen, welkomstactiviteiten te houden en mensen wegwijs te maken.

Tip: Verken eerst bij je burgerlijke gemeente of er plannen zijn om Oekraïense vluchtelingen te gaan opvangen.

Waar kunnen lokale kerken bij helpen?

Denk bijvoorbeeld aan:

– Opvanglocaties bij mensen thuis of in gebouwen die daarvoor geschikt kunnen worden gemaakt (daarbij het advies om aan te melden bij Takecarebnb)

– Voedsel, kleding, medische zorg (zijn kosten voor medische hulp in Nederland gedekt), weekgeld

– ‘warm welkom’: gezamenlijke maaltijden, culturele bijeenkomsten

– ‘open kerk’: open de kerk als mensen een plek zoeken om even tot rust te komen of een luisterend oor nodig hebben

– wegwijs: help mensen wegwijs te raken in de Nederlandse samenleving. Waar zijn de winkel en de huisarts, hoe reis je met openbaar vervoer?