Op weg naar kerst

De Adventstijd is aangebroken. En dus hebben kerken en parochies de adventskransen tevoorschijn gehaald, wordt er iedere zondag een extra kaars aangestoken en oefenen koren het kerstrepertoire.

Op de foto legt vicaris Ronald Cornelissen kinderen uit hoe je in een rij de processie loopt tijdens de oecumenische kerstnachtdienst die RTV-Oost in de parochiekerk van Vilsteren opneemt. Cornelissen zet de jongeren keurig in een gelid, laat de afstand tot de processiegangers onderling tot op een armlengte brengen en legt uit hoe je de kaarsjes aan de buitenkant draagt. De misdienaar voorop met het kruis krijgt de instructie om even het kruis te laten zakken als het onder de kroonluchter doorgaat.

Ronald Cornelissen is normaal één van de vertegenwoordigers die de jaarlijkse afstemming bezoekt met de regionale raden van kerken en de bisschoppelijke referenten voor oecumene bij de Raad van Kerken in Amersfoort. Dit jaar kan hij niet komen, want op 12 december ziet hij Abraham. Bij de kerstnachtdienst die op 20 december wordt opgenomen is hij wel weer van de partij om de overdenking te verzorgen. In de streektaal, dat wel. ‘Iej heurt’ van alle kaanten’ is dan zijn invalshoek.