Conferentie Europese Kerken bereidt Assemblee 2023 voor

In aanloop naar de Assemblee van de Conferentie van Europese Kerken (CEC) heeft de conferentie haar voorbereidend rapport uitgebracht. De publicatie, ‘Churches Shaping Europe’s Future, CEC’s Journey from Novi Sad to Tallinn: 2018-2023’, brengt de prestaties en uitdagingen van de conferentie in kaart.

In het rapport beschouwt de conferentie – in aanloop naar haar aanstaande Assemblee van 14 t/m 20 juni – hoe zij de afgelopen vijf jaar, theologisch en spiritueel, reageerde op veranderingen in Europa en de rest van de wereld. CEC-voorzitter ds. Christian Krieger reflecteert hoe kerken, en de conferentie zelf, hebben gehandeld in het hart van de Europese besluitvorming: ‘Dit verslag bestrijkt een periode met gebeurtenissen die in de logica van de lange termijn passen én met de paradigmabreuken van nieuwe uitdagingen en kritieke momenten’, schrijft Krieger.

Gedeelde realiteit

Zo staat de voorzitter stil bij twee crises die in veel opzichten diepgaande breuklijnen veroorzaakten: de corona-pandemie en de Russische invasie in Oekraïne. ‘De pandemie bracht de kwetsbaarheid van de mensheid en onze beschaving aan het licht,’ schrijft hij. ‘Ondanks de wetenschappelijke en technologische vooruitgang heeft onze geglobaliseerde beschaving haar kwetsbaarheid herontdekt.’

Volgens Krieger heeft de conferentie op verschillende manieren gereageerd op de tragische terugkeer van oorlog op Europese bodem. ‘Binnen de conferentie werd uitgewisseld over het kerkelijk leven en hoe dit door de pandemie wordt uitgedaagd, en was er ruimte voor getuigenissen van Oekraïense kerkleiders; waarin de realiteit van het leven onder militaire agressie werd gedeeld.’

Vertrekpunt conferentie

In het rapport reflecteert ook de algemeen secretaris van de conferentie, Dr Jørgen Skov Sørensen, op wat ons door de ernstige crises van deze generatie draagt. ‘Terwijl dit verslag tot stand komt, woedt de oorlog in Oekraïne voort’, schrijft hij. ‘Door ons gedeelde verleden van de 20e eeuw, roept oorlog op Europese bodem connotaties op die hun eigenlijke tijd en plaats in de geschiedenis overstijgen.’ Skov Sørensen deelt hoe de conferentie via het, in 2022 gestarte, ‘Pathways to Peace Initiative’ een sterke stem vormt die kennis van de Europese rechten en instellingen in Oekraïene bevordert. Algemeen secretaris Sørensen ziet het rapport, zoals het terugkijkt op de afgelopen vijf jaar, als een goed vertrekpunt voor evaluaties en het werk zoals die tijdens de vijfjaarlijkse conferentie – van 14 tot en met 20 juni aanstaande, in Tallinn – op tafel komen.

Vooruitblik Dr Jørgen Sørensen (algemeen secretaris CEC)

Foto boven, achtergrond: Deelnemers aan de vorige conferentie (Novi Sad, 2018) delen brood. Fotograaf: Albin Hillert/CEC