Van Schiphol tot aan tafel in hartje Bethlehem

Een delegatie van de Raad van Kerken is van 14 tot 21 november in Israël en Palestina voor ontmoetingen met vertegenwoordigers van kerken en kerkelijke organisaties. De reis gebeurt op uitnodiging van kerken in Israël en Palestina, die in 2019 een bezoek aan de Raad van Kerken in Nederland brachten. De delegatie van de Raad bestaat uit de volgende personen: Geert van Dartel, ds. Christien Crouwel, dr. Rene de Reuver, ir. Kees Nieuwerth en pater Roland Putman ofm.

Na een lange dag zijn we goed aangekomen in het Maan Lil Hayat Hotel in Bethlehem. Een vriendelijke jongeman verwelkomt ons. Het was een verrassing te zien dat het hotel deel uitmaakt van de Arkgemeenschap. Het ligt op een heuvel achter de Geboortekerk.

De reis verliep vandaag voorspoedig. De treinen hadden gelukkig geen vertraging. Bijna tegelijkertijd arriveerden we alle vijf op Schiphol. Onderweg hadden we een bijzondere ontmoeting met een Surinaamse man met wie we een leuk gesprek hadden. Hij is geïnteresseerd in onze reis en werkt al 17 jaar op de kermis in de oliebollenkraam. Hij houdt van de vrijheid, vindt geluk belangrijker dan geld. Hij wenste ons een goede reis, wij hem een goede omzet.

Vooraf hadden we ons wat zorgen gemaakt. Zouden we zonder problemen het land binnen kunnen komen? De veiligheidsmaatregelen bij El Al op Schiphol waren streng, de medewerkers correct en vriendelijk. Ze waren geïnteresseerd in het doel van onze reis en de samenstelling van onze groep.

Exclusieve snelweg

Met een uur vertraging vertrokken we. De vlucht van Amsterdam naar Tel Aviv duurt vier en een half uur. De formaliteiten aan de grens verliepen zonder problemen. In Tel Aviv staat onze chauffeur Wael al op ons te wachten. Hij brengt ons, met ongeveer een uur rijden, van Tel Aviv naar Bethlehem.

Wael vertelt onderweg dat Palestijnen die op de Westbank wonen geen gebruik mogen maken van deze snelwegen. Hij woont in Oost-Jeruzalem en heeft een auto met Israëlisch kenteken. Daarmee mag hier rijden. Vanwege de grote drukte is het voor hem overigens steeds moeilijker om goed te werken, het verkeer in en om Jeruzalem staat vaak vast.

De checkpoints passeren we zonder problemen. Voorbij Jeruzalem gaan we Palestijns gebied binnen. Het oogt meteen een stuk armer. Israëlische kentekens zijn nu in de minderheid. Na wat zoeken komen we bij het hotel aan.

Het plein bij de geboortekerk in Bethlehem

Aan tafel in hartje ‘Broodhuis’

We frissen ons op en gaan erop uit om een hapje te eten. Ibrahim brengt ons naar het restaurant Afteem, hartje Bethlehem. Het is vernoemd naar de oudste broers van de familie die het restaurant in 1948 oprichtten en wordt nu gerund door de derde en vierde generatie. We genieten van falafel en kebab.

Voor we terugkeren naar het hotel lopen we nog even naar de Geboortekerk waar we in gesprek raken met een beveiliger. Hij verwelkomt ons hartelijk en vertelt over zijn zoon – die wiskunde studeert aan de Bethlehem Universiteit – en hoe verknocht hij is aan deze plaats en er niet weg wil. Ookal is het leven er hard en het loon gering.

Voldaan keren we terug naar ons hotel. De eerste dag is goed verlopen.

Geert van Dartel