Gebedsmoment voor recht en vrede in Oekraïne

Op woensdag 2 maart organiseren de Protestantse Kerk in Nederland en KRO-NCRV een gebedsmoment voor vrede en recht in Oekraïne. Om 17.30 uur is er in de Domkerk in Utrecht een korte viering. KRO-NCRV zendt deze live uit op NPO2 onder de titel Vrede is voor iedereen. Voorgangers zijn ds. René de Reuver, scriba Protestantse Kerk, en mgr. Gerard de Korte, bisschop ‘s-Hertogenbosch. De viering wordt ondersteund door de Raad van Kerken in Nederland. Vertegenwoordigers van de lidkerken en geassocieerde leden sluiten aan bij dit gebedsmoment.

De oorlog in Oekraïne laat niemand koud. Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog vindt er op zo’n grote schaal een invasie plaats op het Europese continent. Het initiatief voor deze viering biedt een ritueel, een plek waar angsten en zorgen neergelegd kunnen worden en waar gesmeekt kan worden om vrede en recht. Ds. de Reuver: ‘Al eeuwenlang is de kerk dé plek waar mensen – gelovig of niet – met hun zorgen en smeekbedes terecht kunnen.’

Naast een korte meditatie zal The Psalm Project enkele psalmen uitvoeren, zoals een nieuwe versie van Psalm 20. ‘Deze oeroude teksten blijken immers actueel. De emoties die hier bezongen worden, zijn tot op de dag van vandaag herkenbaar.’

Bij de viering kunnen aanstaande woensdag zo’n 200 mensen aanwezig zijn. Daarnaast is de kerk vanaf 11.00 uur open om een kaars te branden of bijvoorbeeld een gebed op te schrijven. Bij het bekende witte Passionkruis kunnen bezoekers stilstaan bij de beangstigende en verwarrende gebeurtenissen van afgelopen dagen.