Tentoonstelling iconen op resten van munitiekisten

• Datum:
  • Locatie: Sint-Adelbertabdij
  • Adres: Abdijlaan 26, Egmond-Binnen

In de eredienst van Orthodoxe Kerken nemen iconen van Christus, Maria en de heiligen een belangrijke plaats in. Ze worden door gelovigen gekust en vereerd. Samen met het gebed vormen ze de visuele schakel in de verbinding tussen onze werkelijkheid en de openbaring van het heil van Godswege. Ook buiten kerk en de eredienst zijn iconen veelvuldig te vinden in de huizen van orthodoxe christenen. De verering van iconen drukt het verlangen uit naar een hemelse werkelijkheid waarin gebrokenheid en dood overwonnen zijn.

Van 19 tot en met 31 oktober 2023 vindt in de Sint-Adelbertabdij in Egmond een bijzondere iconententoonstelling plaats. In de expositie worden 25 iconen van twee Oekraïense icoonschilders getoond die gemaakt zijn op de restanten van munitiekisten.

Het echtpaar Oleksandr Klymenko (1976) en Sonya Atlantova (1981) begon in 2014 met dit kunstproject. Oleksandr was in 2014 als chauffeur van een ambulance in het oosten van Oekraïne. Bij het zien van de lege munitiekisten kwam hij op het idee. Hij verkreeg toestemming om de restanten van munitiekisten voor dit project te gebruiken. De planken hadden precies de goede maat voor een icoon.

Twee kanten
Deze iconen op de restanten van munitiekisten verwijzen naar de twee kanten van de werkelijkheid van Oekraïne sinds 2014. Aan de ene kant is dat de hardheid, het geweld en de verwoesting van de oorlog, aan de andere kant het verlangen naar en het geloof in een hemelse werkelijkheid die leidt tot heelheid en bevrijding van kwaad.

Oleksandr Klymenko en Sonya Atlantova willen met hun werk een teken van hoop stellen en laten zien dat dood en verderf niet het laatste woord hebben. Hun werk verbeeldt de transformatie van tekens van dood naar symbolen van leven.

Humanitair doel
Met dit kunstproject hebben de icoonschilders bovendien een humanitair doel. Met de opbrengst van de verkoop van iconen werd een mobiel hospitaal aan het front gesteund. Nu wordt geld ingezameld voor de begeleiding van gewonde soldaten en burgers in het proces van fysiek en geestelijk herstel.

De tentoonstelling, in de Sint-Adelbertabdij in Egmond-Binnen, is dagelijks te bezichtigen van 11.00 tot 16.30 uur. Donderdag 19 oktober wordt de tentoonstelling om 14.30 uur geopend en presenteren de kunstenaars het werk.