Solidariteitsbezoek Raad aan vluchtelingen Griekenland

Van zondag 13 tot en met vrijdag 18 maart bezoekt een delegatie van de Raad van Kerken in Nederland kerken en hulporganisaties die zich inzetten voor vluchtelingen in Griekenland. Dit land aan de Europese zuidoost grens vangt al jarenlang veel vluchtelingen op, maar voelt zich in de steek gelaten door Europa.

De reis heeft twee doelen: In de eerste plaats solidariteit betuigen met Griekse kerken en hulporganisaties. Zij zetten zich in hele moeilijke omstandigheden in voor vluchtelingen in Griekenland. Het land ligt aan de buitengrens van de Europese Unie. Veel vluchtelingen zetten hier voor het eerst voet aan land in Europa. Door Europese regelgeving (het Dublin verdrag) ontbreekt een mechanisme om de vluchtelingen eerlijk over alle EU-landen te verdelen. Omdat Griekenland al jarenlang een economische crisis doormaakt, staat de steun aan vluchtelingen in het land onder zware druk.

In de tweede plaats wil de Raad van Kerken de situatie van vluchtelingen in Griekenland nadrukkelijk onder de aandacht brengen van de miljoenen Nederlandse kerkleden en de politici in Den Haag. De reis zal zeker ook als spiegel kunnen dienen voor Nederland, dat meer voor vluchtelingen kan en moet doen.

Bemoedigend signaal

De Griekse kerken en hulporganisaties zien uit naar deze reis, die voor hen een bemoedigend signaal is in een zware tijd. De steun aan vluchtelingen staat sterk onder druk. Diverse organisaties hebben rapporten gepubliceerd over vluchtelingen die met geweld de grens naar Turkije worden overgezet, in strijd met alle internationale verdragen. Ook heeft Griekenland wetten uitgevaardigd die hulp aan vluchtelingen met boetes en celstraffen bestraft. Journalisten voelen zich steeds minder vrij over de situatie te berichten.

De Raad van Kerken zet zich al jarenlang in voor een humane opvang van vluchtelingen, in Nederland, maar ook in Europa, via deelname aan de Churches’ Commission for Migrants in Europe.